Sněhurka a Vlk na romantickém výletě! (recenze)

Autor | Aktuality | Pondělí 6 května 2013 8.15

Moderní zpracování klasických pohádek jsou v americké literatuře poměrně častým a dodnes oblíbeným jevem. Není tedy divu, že si pohádkové bytosti v příbězích z dnešních dob našly svou cestičku i do komiksu. Americký komiksový scenárista a příležitostný spisovatel Bill Willingham (vedle komiksu je u nás znám rovněž díky povídkám z antologií Jonathana Strahana) nechal pohádkové bytosti uniknout z jejich království a říší postupně podléhajících útokům záhadného Nepřítele na Zemi. Tam si během několika staletí vytvořily uzavřenou komunitu žijící v newyorské čtvrti Mýtově, přičemž nelidské bytosti (rozuměj kupříkladu Tři prasátka atd.) našly útočiště na odlehlé venkovské Farmě.

Jak už to tak ale bývá, ne všichni jsou se svým životem spokojeni, a tak v sérii sledujeme kupříkladu vzpouru zvířat či různé politické anebo milostné intriky, jimiž autor veškeré v jádru nelidské postavy přibližuje člověku a jeho mnohdy nepěkným vlastnostem. Občas se jména některých postav mohou trochu plést, přece jen tu máme Sněhurku a její mladší a žárlící sestru Růženku, vedle nich pak Šípkovou Růženku či politickou aktivistku s vražednými sklony Zlatovlásku (silné ženské postavy si v současnosti vydobyly spin-off komiksovou řadu Fairest, na které mimo jiné spolupracuje nedávno v českém překladu debutující Lauren Beukesová). Série Mýty vychází v zahraničí od roku 2002 pod hlavičkou Vertiga, při jehož zmínce jistě po právu zbystří především příznivci Gaimanova Sandmana. U nás jsme se po dlouhé pauze konečně dočkali třetí knihy (aktuálně je jich devatenáct), ovšem nevěšte hlavu, pokud jste snad předchozí dvě zameškali, stále se dají sehnat a rozhodně stojí za to. Pokud se restart zadaří, měla by se periodicita vydání enormně zvýšit (letos se můžeme těšit na čtvrtou knihu, což je jistě dobrá zpráva).

Všechny dosud vydané knihy jsou poměrně samostatné, aktuálně vydaná Láska jako z pohádky navíc rekapituluje děj předchozích svazků a nabízí několik menších příběhů, v nichž Mýtov kupříkladu čelí hrozbě novinářského vyzrazení své utajené existence či vnitřním politickým bojům vedeným doslova přes mrtvoly. Aby nedošlo k mýlce, i přes fakt, že hlavními postavami série jsou pohádkové bytosti, ani náhodou nejde o čtení pro děti, nechybí sexuální scény ani explicitně podané násilí, nic pro vaše dětičky a jejich nezkažené dušičky. Třetí svazek drží kvalitativně atraktivní nadprůměr spojený s čtenářovou zvědavostí, kam jsou hrdinové dětských příběhů schopni dojít v prosazování svých přání. Willingham si zdařile hraje s pohádkovými mýty a charaktery známých hrdinů. Tak kupříkladu Šípková Růženka si musí stále dávat pozor na ostré předměty, jinak upadne do hlubokého spánku i s celou budovou, v níž se nachází. Princ Žabák se zase nemůže zbavit chutě na mouchy, čímž si vysloužil přezdívku Mucholap a v rámci společnosti zastává místo opovrhovaného posluhy. Vlk musí kouřit jedno cigáro za druhým, aby přebil nelibé pachy velkoměsta. Krásný princ je děvkař jak se patří atd.

Takových detailů najdete v knize mnohem víc, včetně občasných návratů do minulosti. Ten nejobsáhlejší se věnuje prohnanému Jackovi, aktuálně vystupujícímu ve velkofilmu Jack a obři, jehož si Willingham vybral i pro obsáhlou spin-off řadu, ale v budoucnu se jistě dočkáme i představení historie dalších postav. Jde o jednoduše geniální nápad, který vás jen tak neomrzí, čehož je důkazem nejen dlouholetá obliba komiksové série a jejích četných odvozenin, ale i záplava čtrnácti prestižních komiksových cen Eisner, nemluvě o nominaci na žánrovou cenu Hugo. Není to nic pro milovníky akčních sekvencí a třeskutých hlášek, spíše pro čtenáře, kteří ocení poměrně realistické hrátky s pohádkovými motivy a takřka neomezené možnosti, kterých scenárista s pomocí zručných výtvarníků neváhá využít. To vše zabalené v nádherných obálkách Jamese Jeana. A odpověď na titulní otázku si najděte sami, přece nechcete aby za vás všechno dělal recenzent!

Bill Willingham a spol.: Mýty – Láska jako z pohádky

brožovaná, překlad Ludovíť Plata, obálka James Jean, 192 stran, 489 Kč

708 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora