Žij. Zabij. Zemři. Opakuj. (recenze)

Autor | Aktuality | Úterý 22 března 2016 10.15

Japonský vojín, zelenáč Keidži Kirija nastoupil do války proti mimikům – smrtelně nebezpečným mimozemšťanům, kteří nás podle všeho touží vyhladit do posledního jedince. Blíží se jeho první bitva a šance, že ji přežije, není velká. Navíc se mu předešlé noci zdálo, že pro něj skončí fatálně. A tak se i stane. Takže když se živý a zdravý probudí znovu ve své posteli, je pochopitelně dost zmatený. Podle všeho totiž svou první bitvu ještě neprožil. Přesto si jasně pamatuje, že v ní zemřel. Už dvakrát… Manga All You Need Is Kill se zakládá na stejné knižní předloze, podle které byl v roce 2014 natočen film Na hraně zítřka s Tomem Cruisem v hlavní roli. Mezi oběma adaptacemi je ovšem řada rozdílů – od místa děje a vedlejších postav až po vývoj děje a jeho ukončení. Shoduje se jen základní myšlenka a zčásti i náčrt charakterů dvojice hlavních postav, takže čtenáři se i přes znalost filmu nemusí bát, že by pro ně manga neskýtala žádná překvapení.

staci-jen-zabijet

Jakmile scenárista Rjósuke Takeuči vysvětlí základní proměnné, začne se před námi odvíjet vcelku komorní příběh popisující snahu nebohého vojáka o únik z nekonečného koloběhu umírání na pozadí obrovského ničivého konfliktu. Výraznější dramatická vyvrcholení se šetří na konec. Manga ovšem svižně odsýpá a stísněnou atmosféru periodicky se opakujícího stereotypu podporuje neutuchající vědomí toho, že Keidži tráví tentýž den pořád a pořád dokola stejným způsobem s jen nevýraznými odlišnostmi a i kdyby měl prožít cokoli, co si bude chtít uchovat, stejně o to přijde. Právě tíživý ráz příběhu vyplývající z neotřelého nápadu je to, na čem manga stojí. Spolu s příjemnou kresbou tak jde o svěží počin na českém trhu, jejž jinak zaplňují spíše profláknuté šóneny.

Pokud All You Need Is Kill není čtenářovo první setkání s mangou, možná mu bude znít povědomě jméno kreslíře Takeši Obaty (v případě, že se pro něj v Japonsku proslavené jméno už dávno nestalo hlavním lákadlem), jenž má na svědomí i podobu u nás uzavřené manga série Death Note – Zápisník smrti. Jeho rukopis je jasně čitelný i zde – uhlazená a čistá kresba, mnoho detailů a sympaticky líbivé postavy. Přesně do chvíle, než se strhne bitva a mimozemšťani začnou masakrovat zaskočené vojáky. Což se stává pořád a pořád dokola. Tady se kresba v těch nejvypjatějších momentech stává mírně nepřehlednou, a to nejen díky zběsilosti, s jakou se boje odehrávají, ale i kvůli robustním oblekům vojáků, z nichž často nezbyde víc než hromada zakrváceného šrotu. Na kreslířovu obranu, v tom bordelu by se zbytky těla stejně nikomu hledat nechtělo.

all you need is kill-obr

Navíc, jakkoli je Takeši Obata skvělý kreslíř, ať už se jedná o propracovanost vědeckofantastických prvků či promítání Keidžiho psychických změn do jeho výrazu, jeho styl kresby je pro vojenské prostředí zmítané krutou válkou leckdy příliš jemný, příliš hezký. Některé panely by se bez jakýchkoli úprav dali vystřihnout a vložit do komiksu zcela jiného žánru. Takových případů je však naštěstí v několikasetstránkovém špalku minimum a nakonec, i když už by se jimi čtenář nejraději nechal ukolébat a vydal se vstříc šťastnému rozuzlení, přijde tvrdá scenáristická facka – tohle je válka a žádný její konec nemůže být dobrý, protože v každé válce se umírá…

V Japonsku vyšla dvoudílná manga (u nás komplet v jednom svazku) na jaře 2014. Vzhledem k ostatním u nás vycházejícím manga sériím se dá říct, že si Crew s jejím publikováním dost pospíšila, patrně ve snaze přesvědčit o kvalitách manga produkce i ty nejzatvrzelejší odpůrce. Jako vítaná jednorázovka s uzavřeným příběhem příběh funguje spolehlivě. Postavy jsou uvěřitelné a jejich chování nepostrádá logiku. Pár vybraných momentů vám uvízne v mysli na dlouhou dobu a rovněž pocit úzkostné atmosféry jen tak neopadne.

All You Need Is Kill (Stačí jen zabíjet)

scénář Rjósuke Takeuči a Hiroši Sakurazaka, kresba Jošitoši Abe a Takeši Obata

brožovaná, překlad Anna Křivánková, obálka Takeši Obata, 428 stran, 549 Kč