Třicet let neznámé filmové fantastiky, díl čtvrtý
Kouzlo zvané Hollywood přitahuje stále nové aspiranty na nekonečné bohatství a slávu. I když sem tam ztrácí svůj lesk, nadále zůstává místem, kde si je možné splnit i ty nejdivočejší sny, realizovat nejšílenější nápady nebo spolupracovat s hvězdami zvučných jmén. Získat toto privilegium a věnovat se vysněné profesi mohou ovšem jenom ti, kdo dokáží přesvědčivě zaujmout agenty a producenty. Pokud jsme si v úvodu úvodního dílu této série vytyčili, co je jejím záměrem – představit díla, která jsou v českém prostředí spíš neznámá a v kině, televizi nebo běžné distribuci je sotva uvidíte – pak dnešní část bude trochu jiná, pojednává totiž o filmech, které vzešly z amatérského prostředí. Krátké filmy sice vymizely z kin i z televize, ale internet je rychle zastoupil a stal se bojištěm, na které se vrhají začínající autoři se svými prvními snímky. Tu a tam se blýskne talent, který má na to stát se novou hvězdou na hollywoodském nebi.
Batman: Dead End (2003)
První úspěšná prezentace filmu proběhla na Comic Conu v San Diegu, kde ho také režisér Sandy Collora poskytnul na DVD médiím. Podle svých vlastních slov nemá potuchu, kdo jej jako první umístil na internet, kde vyvolal bouřlivý ohlas. Po batmanovské sérii z 90. let, která se v roce 1997 filmem Batman a Robin zvrhla v parodii sama sebe, se v tomto krátkém snímku nabídla fanouškům pochmurná atmosféra a jak dostatečně reálná postava Batmana (pokud jeho dřívější filmové ztvárnění evokovalo obrněný stroj, tady dojde i na pěstní souboj, ve kterém utrží pěknou řádku ran), tak přiměřeně vyšinutý Joker (odpovídající komiksové předloze mnohem více, než nejnovější Nolanova podoba tohoto antihrdiny). Provazy deště a noc vytvářejí prostor, ze kterého se může kdykoli vynořit nečekaný nepřítel – a jak logika věci stanoví, také se tak stane.
Snímek je natočen stylem připomínajícím kreslíře Alexe Rosse, který je známý svojí detailní prací a realistickým cítěním. Collora, žívící se coby autor reklam a videoklipů, dokázal vytvořit osvěžující dílko, ve kterém smíchal kde co, a vyleštil jej do podoby, která měla šanci zalíbit se komerčním studiím i divákům. To vše s rozpočtem pouhých 30 000 dolarů a za pomoci party přátel… Řada fanoušků dodnes považuje Dead End za vůbec nejlepší adaptaci komiksu o Batmanovi. Collorovou odměnou byly finanční prostředky na natočení velkého filmu, ktery dokončil v roce 2009 pod jménem Hunter Prey.
Modern times (2010)
K ději filmu Modern Times toho příliš sdělit nelze, protože vlastně chybí. Snímek stojí na atmosféře, vizuální stránce a jediné myšlence, která režiséra Ben Craiga k natočení filmu inspirovala – článek o restaurování starých filmů ho vedl k úvahám o tom, pro koho, kdy a kde se budou tyto černobílé němé skvosty v budoucnosti promítat. Zatímco fanoušci se dohadují, jestli jim film připomíná víc Star Trek, Vesmírnou odyseu Stanleyho Kubricka (jen si všimněte, kteroupak to knihu čte hlavní postava) nebo Měsíc Duncana Jonese, režisér Ben Craig se může těšit z nebývalé pozornosti a jak se zdá, již si ho zaměřily hledáčky velkých hollywoodských studií. Skotský talent, který dosud pracoval v reklamním průmyslu na pozici s honosným názvem art director, vytvořil hrané scény během několika dní a film vznikl až pod jeho rukama na počítači, když se nejdříve dva měsíce učil ovládat potřebný software na profesionální úrovni. V lednu 2011 se o něm hovořilo jako o horkém favoritovi na „nováčka roku“, uvidíme, zda Craig očekávání naplní.
Přestože oběma režisérům nelze upřít nadšení pro věc a půvab, který oba snímky mají, vtírá se jedna otázka: Když i amatérské filmy potřebují k tomu, aby se prosadily, profesionální vizuální podobu, kde pak zůstávají takové podstatné stránky filmu jako je kvalitní scénář nebo práce s herci? Možná někdy příště, až pro Hollywood nebude sci-fi znamenat hlavně velkou trikovou show.
539 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora