Radosti a strasti tvrdého života na Měsíci (recenze)

Autor | Aktuality | Pátek 15 června 2018 9.25

Americký spisovatel Andy Weir před několika lety zazářil svým debutovým románem Marťan. Kniha zprvu prodávaná na Amazonu samotným autorem slavila úspěch a smlouva s profesionálním nakladatelstvím na sebe nenechala dlouho čekat. Kombinace vědy a dramatického dobrodružství sympatického marťanského trosečníka Marka Watneyho zapůsobila na tisíce čtenářů a prodeje záhy znásobil zdařilou filmovou adaptací zkušený režisér Ridley Scott. Po letech čekání přerušovaného řadou knih napsaných „v duchu bestselleru Marťan“ jsme se konečně dočkali autorova dalšího románu. Jeho Artemis je napínavý příběh, jenž se odehrává v malé měsíční kolonii v osmdesátých letech jednadvacátého století…

Sestava 1

Artemis se rozkládá v pěti kupolích pojmenovaných po amerických astronautech, v nichž žije zhruba dva tisíce místních obyvatel tvořících různorodou směsici národů a společenských tříd. Nesmí chybět ani turistická atrakce v podobě místa přistání slavného Apolla 11. Od svých šesti let zde bydlí i Jasmine „Jazz“ Bašarová, kurýrka a občasná pašeračka nelegálního zboží (například hořlavého materiálu – doutníků, izolační pěny aj.). Má před sebou zdánlivě nelehký cíl, splatit dluh a pořídit si prostornější bydlení s vlastní sprchou. I proto přistoupí na velkorysou nabídku bohatého obchodníka, jenž hledá někoho, kdo by z provozu vyřadil všechny těžební kombajny místní společnosti pro výrobu hliníku. Jasmine musí vymyslet plán, jak se dostat nepozorovatelně na povrch (a zase zpátky), splnit těžký úkol a hlavně si zajistit alibi. V tak malé komunitě, kde každý zná každého a ani ne padesát lidí má skafandr, je spáchat podobný zločin skutečně obtížný úkol, jenž se rozhodně neobejde bez neočekávaných okolností a pomoci přátel (včetně Ukrajince, v českém překladu „Východoevropana“, Martina Svobody či dívčina otce, s nímž má svéhlavá hrdinka komplikovaný vztah).

Oba Weirovy doposud vydané romány mnohé spojuje, a to včetně charakterů hlavních postav. I Jazz oplývá vysokou inteligencí, znalostmi z mnoha vědeckých oborů a především ironií přecházející až k sarkasmu. A jak čtenář zjistí, ani umění improvizace jí zdaleka není cizí. I když s těžkostmi, nakonec všechny problémy vždy vyřeší. Autor děj nijak nekomplikuje, od začátku do konce sledujeme přímočarý příběh vynalézavé Jasmine, bez zbytečných odboček či dalších dějových linek. I přes akční a napínavé chvíle zde v podstatě chybí drama či nervy drásající pasáže. Předem tušíte, že všichni vaši oblíbenci přežijí, ať už se stane cokoli. Jednoduché je rovněž využívání reálných vědeckých poznatků a jejich vysvětlení. Zákony vesmíru jsou sice všudypřítomné a tvrdé, ovšem pro zkušené obyvatele Artemis jsou dlouhodobě součástí všedního života, a tak si s nimi umějí poradit.

Nový Weirův román je zábavné a čtivé, jednoduché, místy až naivní, a především přímočaré vesmírné dobrodružství vhodné pro sváteční a nenáročné čtenáře science fiction či pro chvilku oddechu na chatě a během letních cest. Nejde o dílo natolik atraktivní a povedené jako byl Marťan, přesto lze prohlásit, že autor nezklamal a my se tak můžeme těšit na to, co nám nabídne příště, zvláště pokud zůstane věrný atraktivnímu vesmírnému prostředí, které jeho příběhům svědčí.

Andy Weir: Artemis

vázaná, překlad Michal Prokop, 280 stran, 349 Kč