William C. Dietz: Mass Effect: Klam (recenze)

Autor | Aktuality | Pondělí 16 dubna 2012 7.30

Čtvrtá kniha herních novelizací ze světa Mass Effect vyvolala vzápětí po vydání vlnu vášní a debat. Odešel autor předchozích dílů Drew Karpyshyn a jeho pokračovatel William C. Dietz se zdál být dostatečně zkušeným autorem, aby na něj úspěšně navázal. Fanoušek světa Mass Effectu po knize automaticky sáhnul, naladěn kvalitními předchozími svazky. Karpyshynovy příběhy byly plné akce, logicky zasazené do reálií fiktivního světa a hlavně jejich hrdinové byli lidé (a mimozemšťané) se všemi nedokonalostmi a chybami, které jim vdechují život. Dietz však provedl věci, které mu už nikdo nikdy neodpustí a rozhodně si zásadním způsobem pošramotil svoje renomé. Společnost Fantom Print připravovala vydání knihy dopředu a česká verze se objevila vzápětí po světové premiéře.

Hned po vydání směřovaly na Bioware coby vydavatele hromady výtek. Kde se stala chyba? Za prvé určitě u autora, který neznal dostatečně svět Mass Effectu a jeho reálie. Za druhé u redakce, neboť Dietz se hájí tím, že jeho text procházel několikrát revizí. Jak je potom možné, že v něm zůstaly zásadní rozpory s fakty z předchozích knih i samotných her, že jsou v něm gramatické chyby a neumělý kostrbatý způsob vyjadřování? Jak mohl takový produkt vůbec opustit tiskárnu? Spěchalo se, aby kniha vyšla ještě před třetím dílem herní série? O tom můžeme jen spekulovat.

Mass Effect: Klam úzce časově navazuje na předešlý díl a vypráví, co se dělo dál po smrti Paula Graysona. Do hry vstupují nejen staří známí, ale významně do děje zasáhnou také Graysonova dcera Gillian a Nick, nadaný biotik, který se nechá strhnout ideály a opustí své přátele, aby bojoval za „lepší“ svět. Za nitky tahá opět pan Záhadný a jeho agenti z organizace Cerberus a královna pirátů Aria, kteří dál rozvíjejí síť intrik a nemilosrdný mocenský boj.

Dietz ubral o pár procent ve značném množství aspektů – v propracování postav a motivaci jejich činů, v popisu jejich historie a vzájemných vztahů. V součtu to už dělá poměrně velkou sumu, ale zase nezklamal v jiných věcech. Napěchoval knihu neustálým přívalem akce a svižným dějem, který čtenáře strhne, dovede v osudech hrdinů zase o kousek dál a rozehraje nové konflikty. U každé literární série se autor potýká s tím, do jaké míry znovu představovat postavy a svět v každé nové knize. V případě Mass Effectu lze počítat s tím, že jej budou číst zejména ti, kdo prošli počítačovou hru. I když se tu podobné pasáže objevují v celkem zkrácené formě, je do jisté míry zbytečné ztrácet takto čas popisy mimozemských ras anebo historií a charakterem hlavních hrdinů. Budovaly se od první knihy a stručný náčrt je nemůže zachytit v celé jejich šíři – pak se některé postavy zdají jednoznačné a banální, i když tomu tak v žádném případě není. Na škodu ovšem je, že na rozdíl od předchozího dílu tu není v centru zájmu jedna hlavní postava, která by určovala děj. Gillian i Nick jsou pro tuto roli příliš nedospělí a tak je kniha spíš sérií tahanic mezi hlavními padouchy.

A jak si s tím vším poradil český vydavatel Fantom Print a jeho překladatel Jakub Mařík? S přihlédnutím ke všem výše uvedeným skutečnostem lze jen konstatovat, že se jim povedlo vyrovnat s problematickou publikací více než dobře a převedli ji do důstojné podoby. Paradoxně je tak česká verze podle všeho lepší než ta původní (a věřím, že to dalo velkou práci). Podařilo se uhladit tok vět tak, aby se daly číst (i když to v některých pasážích asi moc nešlo a vyskytnou se hluchá místa, ve kterých věty nedávají smysl). Překladatel zkorigoval některé nepřesnosti a pokusil se zachránit, co se dalo (i když i on párkrát zaškobrtnul, třeba u prohození jmen v ději).

Proud vyprávění je zpočátku trochu rozpačitý, ale když překoná první nástrahy, rozjede se a nabídne čtenáři to, co od podobné literatury čeká – akci, strhující děj, další posun v osudech protagonistů. Lehké čtení, které ho baví a které mu umožní těšit se na další díl. A tak doufejme, že i přes vlnu kritiky je čtvrtý svazek série pouhým zaškobrtnutím a fanoušci Mass Effectu se už brzy dočkají další pořádné nálože vesmírných dobrodružství.

William C. Dietz: Mass Effect: Klam

brožovaná, překlad Jakub Mařík, obálka Bioware, 288 stran, 209 Kč

746 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora