Ocenění

XB-1 2011: Žebříček domácích prací dle Legie!

Autor redakce | Aktuality | Středa 21 Březen 2012 8.05

O domácí fantastice časopisu XB-1 se zejména ve srovnání s tou zahraniční často mluví s despektem, ale čísla hodnocení Legie naznačují něco trochu jiného. Vezmeme-li v potaz, že časopis je odkázán na malý vyhraněný trh a povídky nejsou zařazovány formou absolutního výběru mezi dosud vydanými pracemi, ale pouhou selekcí autory zaslaných textů, nevede si ani domácí fantastika zdaleka tak zle, jak by se dle některých velmi diskutovaných prací mohlo zdát. Je také nutno dodat, že se XB-1 soustředí především na jména méně známá, tzn. snaží se najít nové talenty a nerezignuje ke snaze přesvědčit k napsaní povídek autory osvědčené ani k vydávání starších prací. Tím samozřejmě nechceme říct, že by nebylo co zlepšovat, jak ostatně výsledky z Legie rovněž nasvědčují…

Žebříček domácích prací:

(v závorce je procentuální hodnocení a počet hodnotitelů)

1. Petra Kubátová: Zeď (81 %/9) XB-1 3/2011

2. Ľudovít Plata: Proměnlivý svět (76 %/10) XB-1 2/2011

3. Miloslav Linc: Co přináší bouře (73 %/9) XB-1 9/2011

4. Ondřej S. Nečas: Krůpěj pontského medu (70%/11)  XB-1 1/2011

5. Pavel Urban: Cesta do středu nicoty (70 %/9) XB-1 11/2011

6. Jiří Mazurek: Pouto (70 %/8) XB-1 1/2011

7. Josef Pecinovský: Věrozvěst z Pompejí (68 %/12) XB-1 6/2011

8. Pavel Obluk: Hypnotéka (68 %/10) XB-1 2/2011

9. Radek Dastych: Osudový pád (67 %/10) XB-1 8/2011

10. Dana Rusková: Bleskojem (67 %/6) XB-1 6/2011

11. Ľudovít Plata: Zapovězená (67 %/6) XB-1 10/2011

12. Lukáš Hrdlička: Stupně Ráje (66 %/11) XB-1 5/2011

13. Ivan Mls: Báječný budoucí svět (66 %/8) XB-1 11/2011

14. Jan A. Novák: Přízrak z hlubin (65 %/8) XB-1 7/2011

15. Eva Hauserová: Voršila, dobračka od kosti (64 %/11) XB-1 12/2011

16. Jiří Kelbl: Melancholie (64 %/9) XB-1 3/2011

17. Julie Nováková: Krvavý déšť (63 %/11) XB-1 4/2011

18. Hanuš Seiner: Podnájemník (62 %/11) XB-1 4/2011

19. Jana Rečková: Annin čas (62 %/9) XB-1 8/2011

20. Julie Nováková: Spi sladce, Joe (61 %/10) XB-1 8/2011

21. Kamila Hamalčíková: Katastrofa 5323 (61 %/9) XB-1 3/2011

22. Milan Petrák: Za trochou nenávisti… (58 %/11) XB-1 3/2011

23. Martin Moudrý: Cena života (56 %/13) XB-1 5/2011

24. Vladimír Zábrodský: J. R. (56 %/9) XB-1 4/2011

25. Julie Nováková: Zaťukej na dvířka fantazie (56 %/7) XB-1 6/2011

26. Zuska Stožická: Zrkadlo z ľadu (55 %/11) XB-1 4/2011

27. Ľudovít Plata: Katedrála (55 %/11) XB-1 8/2011

28. Eva Hauserová: Zavaření (55 %/10) XB-1 2/2011

29. Jana Rečková: Houby (55 %/10) XB-1 5/2011

30. Lukáš Hrdlička: Esence věčnosti (55 %/6) XB-1 10/2011

31. Ivan Mls: Zachránci kulturního dědictví (54 %/10) XB-1 2/2011

32. Pavel Houser: Výcvik archeologických psů (54 %/10) XB-1 5/2011

33. Ivan Mls: Vítejte, milí mimozemšťané (52 %/9) XB-1 9/2011

34. Petr Plaček: Setkání s Marií (51 %/8) XB-1 1/2011

35. Pavel Urban: Mezi orlem a vlkem (50 %/12) XB-1 4/2011

36. Milan Petrák: Má náruč obejme celý vesmír (45 %/8) XB-1 10/2011

37. Miroslav Hokeš: Bloudění ve žluté (45 %/6) XB-1 11/2011

38. Pavel Urban: Ovladač (43 %/8) XB-1 10/2011

39. Milan Petrák: Mít tu nemoc (43 %/8) XB-1 12/2011

40. Jana Dvořáčková: Spojení (42 %/5) XB-1 7/2011

41. Vladimír Zábrodský: Lidé z Marin-Gotte (30 %/7) XB-1 12/2011

42. Jiří Kábrt ml.: Tato pravda (14 %/9) XB-1 9/2011

 

V ostré konkurenci celkem dvaačtyřiceti vydaných prací triumfovala Petra „mambii“ Kubátová, členka internetové redakce XB-1! Ovšem nemyslete hned na protekci, jak je u nás bohužel zvykem, přesvědčivé vítězství Petry bylo překvapením i pro nás, o to víc nás ale těší. Nelze si než přát, aby se Petře, a nejen jí, dařilo i nadále, ačkoli to možná bude mít spolu s výše zařazenými o něco těžší. Přece jen se jí podařilo nechat za sebou i jména známá z knižního trhu – Miloslava Lince, Ondřeje S. Nečase, Josefa Pecinovského, Evu Hauserovou, Julii Novákovou či Janu Rečkovou. Srdečně gratulujeme. Samozřejmě budeme štastni, pokud nám autoři zachovají věrnost a jejich práce se budou na stránkách XB-1 objevovat i nadále. Snad se nám podaří vyhnout se pracím, jež u čtenáře (alespoň dle výsledků Legie) vzbuzují spíše rozpaky (tady lze zmínit povídky Vladimíra Zábrodského a Jiřího Kábrta ml., ovšem s dovětkem, že nad nimi není třeba „lámat hůl“, ale naopak s důvěrou vyhlížet jejich snahu o zlepšení). Výsledky příštích ročníků však záleží především na vás, autorech, jež nám s odvahou neváhají nabídnout své práce k vydání.

Stejně jako u zahraničních prací vám i tentokrát klademe otázky: Souhlasíte s určením vítěze, nebo máte svého vlastního favorita? Která z povídek se v žebříčku zařadila na nezaslouženě nízkou či snad neoprávněně vysokou pozici? Kdo z autorů vás zaujal natolik, že byste se s ním rádi setkávali i v dalších ročnících? Kdo vás naopak nezaujal vůbec? Jak jste obecně (ne)spokojeni s kvalitou domácích prací? S jejich žánrovou příslušností? Co vám chybí a čeho přebývá?

Řadu podrobností, komentářů, diskusních příspěvků atd. najdete na serveru Legie, kde na vás čeká vstřícná komunita čtenářů a přispěvatelů. Staňte se legionářem a přispějte i vy!

www.legie.info

 

902 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 24 »

  1. Comment by idle — 21.3.2012 @ 8.54

    Vítězce gratuluju, má i hezký náskok před ostatními, jako by se snad nahoru nikomu nechtělo nebo co. :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  2. Comment by mambii — 21.3.2012 @ 9.39

    Diky. Doufam, ze se budou ctenarum libit i dalsi veci a take, ze hodnotitelu-legionaru pribude.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  3. Comment by hseiner — 21.3.2012 @ 10.31

    Připojuji se ke gratulaci. Zajímavé je, že s tím žebříčkem v podstatě úplně souzním. Ty povídky nad 70% si všechny pamatuji jako dobré nebo alespoň zajímavé, z šedé zóny 50-70% si pamatuji o sem tam nějaké, že nebyla špatná, a ty pod 50% si naopak všechny pamatuji ve víceméně negativním smyslu.
    Výše bych vytáhnul jen „Spi sladce, Joe“… a sebekriticky přiznávám, že Podnájemník by spíše patřil kousek pod čáru průměru než kousek nad ní :).

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  4. Comment by KeB — 21.3.2012 @ 10.41

    Všimli jste si, že některé povídky ještě nevyšly :D

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  5. Comment by idle — 21.3.2012 @ 10.48

    KeB: vidíš, to jsem úplně přehlídla, ale máš pravdu. Tady se někdo snažil zatajit, že má stroj času, ale úplně se mu to nepovedlo. :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  6. Comment by mambii — 21.3.2012 @ 10.53

    Tak tohle pada na moji hlavu – ja mela takovou radost, ze jsem to pri korekture prehledla. :X

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  7. Comment by idle — 21.3.2012 @ 10.59

    mambii: To je asi omluvitelné. :)
    Mimochodem, když už se text zmiňuje o zlepšování, proč tu není odkaz na Daidala? Myslím, že by byl vhodný.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  8. Comment by mambii — 21.3.2012 @ 11.11

    Nejsem autor clanku, ale myslim, ze duvod je ten, ze se text tyka hlavne Legie. Ale odkaz na vyhlaseni noveho rocniku muzeme zminit alespon tak:
    http://www.casopisxb1.cz/zredakce/mesicnik-xb-1-vyhlasuje-literarni-soutez-daidalos-2012/
     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  9. Comment by KeB — 21.3.2012 @ 13.06

    Já na ty datumy hleděl a chvilku jsem si vážně nebyl jistý, co je za rok :D,
     
    Jinak, to hodnocení asi není úplně vypovídající, hodnotilo míň lidí a některé kousky jsou dost vyrovnané. Ovšem Tato pravda a Maringotky trčí jak péro z gauče. S umístěním ZDI na prvním místě souhlasím a i třeba Krvavý déšť by si asi zasloužil být výše. Jinak by tu pro lepší vypovídací hodnotu mohl být  uveden počet normo stran. Jelikož literární hříčka na dvě NS jako třeba Archeo psi nikdy nemůže konkurovat ZDI… S pozdravem KeB :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  10. Comment by Cloudy — 21.3.2012 @ 15.37

    Čtení domácích povídek v XB-1 (i v Ikarii) jsem delší čas pěkně flákal, ale pravidelné vyjadřování ke každému číslu mě nakonec dohnalo k zodpovědnosti. S umístěním Zdi naprostý souhlas. Fantastikou nepoznamenané okolí jsem nechal přečíst Krůpěj pontského medu, dobrodružství odvyprávěné bez jakékoli křeče, moje soukromá dvojka. Překvapuje mě umístění Mít tu nemoc, čekal bych ji mnohem výš.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  11. Comment by standa.e — 22.3.2012 @ 0.17

    Přiznám se, že jsem k žebříčkům vzešlým z maximálně dvanácti hlasů přeci jen poněkud skeptický…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  12. Comment by idle — 22.3.2012 @ 8.40

    Holt co je, to je. Taky by se mi líbilo, kdyby lidí hlasovalo víc.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  13. Comment by hseiner — 22.3.2012 @ 9.05

    standa.e: Tenhle argument padl už na XB-1-conu a už tam jsem mu nerozuměl. Když koupím v obchodě dvanáct (a třeba i jen šest, ať nežeru) různých potravin a všechny budou zkažené, už tam v životě nepůjdu, bez ohledu na to, že tam mají ještě dva tisíce dalších věcí :). Pravděpodobnost, že celek se chová stejně jako malý vzorek je mnohem vyšší, než že se chová obráceně… Proto bych obzvlášť k hornímu a dolnímu konci žebříčku skeptický nebyl.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  14. Comment by Martin Sust — 22.3.2012 @ 9.30

    Žebříček nebyl sestaven proto, aby nějak bilancoval uplynulý ročník, ale jako zajímavost pro čtenáře časopisu a jeden z možných, přesto však drobných ukazatelů reakce publika na jednotlivé povídky. Každý čtenář ho může brát na tak velkou váhu, jak jen uzná za vhodné. Jde o nezávislé hodnocení malé skupiny čtenářů, u nichž lze ale předpokládat, že časopis sledují souvisle, a tak ho mohou hodnotit informovaně. Dalším účelem sestavení tohoto žebříčku je pak nepokrytě snaha povzbudit k hodnocení povídek na Legii.info další čtenáře.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  15. Comment by idle — 22.3.2012 @ 9.33

    Já bych se na to podívala možná ještě o trochu jinak: tenhle žebříček není žádné absolutní a ultimátní pořadí, a částečně je to dané asi i tím poměrně nízkým počtem účastníků. Ale myslím si, že ještě větší vliv bude mít výběr hlasujících, čili to, co se skrývá pod titulkem „dle Legie“ – totiž, že legionáři jsou jenom určitá podmnožina čtenářů, řekla bych nadprůměrně náročná (už jenom proto, že si dávají práci s hodnocením a občas i komentáři) a to se na výsledku musí projevit velmi.
    Jakmile si člověk uvědomí tohle, tak se nad tím počtem asi nemusí nijak zvlášť vzrušovat. :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  16. Comment by standa.e — 22.3.2012 @ 10.45

    hseiner: Smysl toho argumentu spočívá v tom, že čistě statisticky výsledky ovlivňuje u malého počtu vzorků jakýkoliv extrém (horní i dolní). Zároveň se projevuje „komunitnost“ hlasujících – nejde o náhodný vzorek, ale opakovaný vzorek skupiny lidí, kteří mají silnější motivaci k hlasování například danou tím, že se u daných textů společně scházejí, společně diskutují… „cítí se tam dobře a tak se vracejí“ – spojuje je podobný vkus, podobné vidění. Třikrát víc lidí může mít přitom úplně jiný názor – jen nehlasují (necítí potřebu).
    Jednoduše, výsledek vyjadřuje pouze zprůměrovaný vkus relativně úzké elity.
    A teď pozor, já neříkám, že je to nutně ŠPATNĚ. Není. Jen je třeba s ohledem na tyhle skutečnosti výsledky interpretovat. Před lety nás na vysoké učili, že statisticky relevantní ankety jsou tehdy, kdy je do nich zapojeno minimálně 500 náhodných respondentů. Pokud chceme výsledkům přikládat nějaký obecnější význam. U menších skupin by bylo třeba pečlivě vybírat vzorek, aby v něm bylo zastoupeno nejširší možné zastoupení názorů a pohledů. Jenže to není případ Legie.

    A zase to není chyba Legie, že se i jiní nepřihlásí a i jiní nehlasují, chyba Legie je, že zobrazuje, či alespoň řádně neinterpretuje. V tomhle je ČSFD o hodně dál.

    Přirovnání ke zkaženým potravinám je v tomto případě mimo. Protože o tom soudu nerozhodují pouze objektivní hlediska, nýbrž i hlediska subjektivní – vkus, momentální nálada, čtenářova (ne)orientace…

    K té pravděpodobnosti celků a skupin – Jak by dopadl Kulhánek v anketě, v níž by povinně odpovídal každý Čech? Skutečně by výsledek odpovídal výsledku „malého vzorku“ scifistů? A co kdyby došlo na hlasování mě a mých přátel? Jak TAM by „Mistr“ dopadl? Tohle fakt není případ skupiny lidí hledící u přechodu k nebi (aby v zápětí hleděla celá ulice).

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  17. Comment by idle — 22.3.2012 @ 11.16

    Jenom pro srovnání doplním, že počty hodnocení se u domácích povídek pohybují mezi 5–13, zatímco u zahraničních to je 10–23.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  18. Comment by standa.e — 22.3.2012 @ 11.42

    to Martin: Však bych ho ani jinak nebral, jen… Jen bych spíš čekal, že si budete za tím, co vydáváte, tak nějak razantněji stát, a ne se napůl „omlouvat“, že „to víte, dáváme šanci i mladým“ a „jistě se máme kde zlepšovat“. Tak nějak mi to přišlo ve vztahu k výsledkům Legie zbytečně pokorné.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  19. Comment by hseiner — 22.3.2012 @ 12.02

    standa.e: nechci tu zakládat na zbytečně košatou debatu na toto téma, asi by to nikoho moc nezajímalo, ani se nechci přít. Ale říct k povídce s 75% a více  a s 8-10ti hodnoceními, že to o zas tak moc nevypovídá, neb vzorek je malý (nebo to samé o povídce hodnocené takto pod 25%), mi je prostě proti srsti. (Čili opět se bavím o horním a dolním koci, ne o pořadí uvnitř šedé zóny.)
    Analogii s Kulhánkem nechápu vůbec, to už mi přijde lepší s ta s potravinami :): Legionáři jsou čtenáři časopisu a fanoušci žánru, možná výjimeční svojí anganžovaností, ale rozhodně ne a priori výrazně odlišní. Existuje nějaký, jakýkoliv indikátor toho, že se populace Legionářů výrazněji odlišuje? Ne, naopak, nejlepší hodnocení (a největší počet hodnocení) na Legii mají právě ty žánrové knihy a povídky, které jsou masově nejprodávanější, mají nejvíc zahraničních žánrových ocenění, atd. Čili jsme opět u toho samého: nemáme vůbec žádné indikátory toho, že by se vkus Legie měl výrazněji odlišovat od celkového spektra čtenářů časopisu (o kterém nic nevíme), tak PROČ jej nebrat jako relevantní? Protože by teoreticky (ze statistického hlediska) nerelevantní být mohl? To snad ne, vždyť těch 500 respondentů mezi dospělými obyvateli byť jen Prahy je pořád výrazně menší vzorek než 10 respondentů mezi 8000 nebo kolika čtenáři XB-1.
    Vkus a momentální rozpoložení se tohoto netýká vůbec. Bavíme se o vypovídací hodnotě statistických dat, ne o tom, co ta data znamenají. Pokud bychom připustili existenci objektivné výborné povídky, která ale devadesáti procentům čtenářů nesedne do nálady, ztrácí všechno smysl. Z tohoto hlediska je hodnocení stejně kvalitní údaj jako zkažená potravina.
    Jinak pochopitelně se vším souhlas, obzvlášť s možností, že hodnocení jsou rozhozena jedním, dvěma extrémisty. Ale pořád, dva extrémisté, kteří dají povídce s jinak 75ti procenty nulu, protože nenávidí autora, nebo se jim zcela netrefí do vkusu, ji při celkových deseti hodnoceních do podprůměru nestáhnou. Obsah šedé zóny je tedy pochopitelně zcela neinterpretovatelný.
    Mimochodem, Legie sama dělá žebříčky nejen podle výsledných procent, ale také podle počtu hodnocení a podle váhy jednotlivých hodnocení vypočítává „vážené procento“. Jestli je výše uvedený žebříček sestaven takto, to nevím (asi není).

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  20. Comment by Martin Sust — 22.3.2012 @ 12.03

    To standa.e: Především bych tu rád uvedl, že uvedené námitky se mi jeví v podstatě jako zbytečné, každý rozumný člověk to dle mého názoru sám dobře chápe a dokáže si to odvodit (jiná věc by byla, kdybychom kupříkladu zatajili počty hlasů), navíc v článku myslím není vidět jakákoli snaha výsledky nějak zveličovat či jinak posouvat od skutečnosti. Podobné námitky jsou ostatně klasické a neustále se opakující u každé snahy cokoli hodnotit v rámci nějaké úzké komunity. Vždy se pak najde nějaký „prorok“, který těm nevidomým osvětlí, že se pinoží za něčím zcela irelevantním. Neber to zle, ale jsa historickým svědkem podobných diskusí kolem Akademie, beru tyhle nářky s velkým despektem. Ano, bylo by hezké, kdyby povídky na Legii hodnotil statisticky významný počet čtenářů. Tečka. Víc k tomu snad netřeba nic dodávat, nemám ve zvyku podceňovat čtenáře a jejich schopnost interpretace daných údajů.

    Pokud chápeš konstatování o tom, že dáváme šanci i mladým jako „omluvu“, pak jsi to jednoduše pochopil špatně. Naopak, jak je vidět i v zahraniční sekci povídek, šance mladým / začínajícím / neznámým je jedním ze základních kamenů našeho přístupu k tvorbě časopisu. I v zahraniční sekci bychom mohli vydávat pouze povídky od známých autorů, ovšem jednou z funkcí časopisu je objevovat jména nová. Později se z nich stávají jména známá jako kupříkladu u Jasona Sanforda atp. Takový Jaroslav Jiran za svou kariéru objevil celou řadu autorů, kteří dnes tvoří žánrovou špičku. Pokud jde o to, že si uvědomujeme fakt, že se můžeme zlepšit, pak mi promiň, ale tak nějak mám daleko k tomu, abych se plácal po ramenech a prohlašoval, že svou práci děláme skvěle a prakticky není v čem se zlepšovat. Podobný přístup se mi z duše protiví, protože sám sebe beru jako člověka, který by svou práci mohl dělat lépe a díky tomu se snažím zlepšovat. Přesto však bez nějaké přehnané pokory jdu s kůži na trh.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  21. Comment by standa.e — 22.3.2012 @ 15.37

    ok, ať se nezvrhneme ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  22. Comment by mambii — 22.3.2012 @ 16.23

    Jen me napadlo pripomenout, ze Zed si lze dodatecne precist na http://fantasyplanet.cz/clanek/zed a pokud by diky tomu pribyly na Legii komentare i hodnoceni, budu jen rada.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  23. Comment by Martin Sust — 22.3.2012 @ 17.02

    To standa.e: Díky, nerad bych zvrhnul, bývá to nepříjemné :-) A pokud jsem byl snad příliš tvrdý, pak se raději omlouvám, než abych později litoval.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  24. Comment by Lamahe — 23.3.2012 @ 0.41

    standa.e: popri kope výčitiek si zabudol na jednu vec – napriek relatívne malému počtu hlasov je hlasovanie na legii zrejme najpreukaznejšie a najsystematickejšie na domácom žánrovom trhu…a keby si strávil na legii nejaký čas, tak by ti bolo jasné, že tí ľudia zďaleka nemajú jednoliaty vkus – práve naopak, vyžívajú sa vo vzájomnom oponovaní ;)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.