Za Buehlmanovou řekou se skrývá smrt (recenze)

Autor | Aktuality | Pondělí 11 března 2013 7.45

Amerika nezažívala ve třicátých letech minulého století příliš dobré časy. Ekonomická krize, chudoba, hlad a stigma první světové války i zrušeného otroctví, to vše je cítit ve vzduchu a o to více na jihu Spojených států, který byl vždy chudší a závislý na zemědělské výrobě. A příjemně se nežilo ani vysokoškolskému profesoru a veteránu zákopové války Franku Nicholsovi, jenž se touží se svou mladou přítelkyní usadit v městečku Whitbrow, v domě, který zdědil po své tetě. Klidná atmosféra pomalu žijícího maloměsta mu má poskytnout prostor na zotavení se z nočních můr, které jej stále pronásledují, a k sepsání knihy o historii událostí na otrokářské plantáži jeho pradědečka, skryté v lesích za řekou.

Přestože je Buehlman dramatik a básník, rozhodl se na trh s fantastickou literaturou vstoupit hororem, který ale příliš hrůzostrašný ve skutečnosti není. Na vině je především rozvleklost a utahanost celého příběhu, Frank se seznamuje s řadou svých sousedů a odkrývá síť jejich vzájemných vztahů, chodí nakupovat, miluje se, poznává řadu tradic a zvyků, chystá se psát, ale nepíše a tak nějak se vlastně vůbec nic neděje. Postavy, zejména ty vedlejší, kterých je až příliš mnoho, jsou navíc příliš ploché, toporné a jakoby bez života. Ač kniha připomíná svou strukturou a atmosférou Kinga, jeho kvalit ani v nejmenším nedosahuje.

Buehlman ovšem není špatným autorem, Ti za řekou se i příjemně čtou a lze hovořit o kvalitně odvedené řemeslné práci, které však chybí šťáva, postrádá sebemenší náboj, a nemá žádnou jiskru. Nezachrání to ani jemný humor, ani akční scény, kterých je pomálu a autor je nahrazuje spíše popisy krajiny a historickými reáliemi vztahujícími se k otroctví. Když se konečně na scéně objeví monstra, která se za řekou skrývají, zmizí vlastně dříve, než čtenář stihne vykouknout zpoza stromu. I tak ale kniha stojí za přečtení, zejména pokud očekáváte spíše nádech tajemna a neurazí vás Buehlmanovo historizovaní. Příběh je to poměrně čtivý, jen se na poslední stránce lze setkat s pocitem, že mu chybí něco hodného zapamatování.

Christopher Buehlman: Ti za řekou

vázaná, překlad Dana Chodilová, obálka Pavel Liška, 296 stran, 259 Kč, vydalo nakladatelství Baronet

820 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora