Země bez zákona – western ve fantasy hávu (recenze)

Autor | Aktuality | Sobota 21 února 2015 11.45

Současní příznivci fantastiky neholdují žánru pouze v jeho čistě literární podobě, jak tomu bylo kdysi, ale mnohdy se stejnou měrou zajímají také o film, komiks a hry, ať už v jejich počítačové, konzolové, anebo stolní podobě. A právě zejména ze světa počítačových her známe jméno Jindřicha Rohlíka, jenž je jako spoluautor podepsán pod známou českou RPG hrou Brány Skeldalu, klasickým krokovacím dungeonem kombinujícím dvou a třírozměrné grafické zpracování. O to víc zvědavosti pak přirozeně vzbudil jeho knižní debut, dějově propojený právě se jmenovanou hrou, stejně jako do budoucna plánovaná románová série.

Jindřich Rohlík ovšem není neznámou postavou ani na poli literární fantastiky, byť je i jeho povídková tvorba téměř výhradně spojena s nakladatelstvím Straky na vrbě. Jako kmenový autor se objevil v soutěžních sbornících Drakobijci a Žoldnéři fantasie a následně také v atraktivní řadě Legendy, jmenovitě v antologiích Draci a Prokleté knihovny. Země bez zákona je však jeho debutovým románem, přičemž se v autorově doslovu dočteme, že se jedná o jakousi předehru k připravované sérii Brány Skeldalu. Tomu patrně odpovídá i částečně poněkud zkratkovité zpracování příběhu, jenž v sobě snoubí prvky tradičního westernu a fantasy a představuje nám drsného bojovníka Wahargema, jenž se rozhodne pomoci sedlákům Bydlovi a Bojanovi hnát stádo dobytka a ochránit ho před nájezdy velkostatkáře. Jde tedy o klasická westernová klišé zasazená do netypického prostředí bez koltů a palných zbraní, vše navíc okořeněno obry, drakodavy či nekromanty. V anotaci je Wahargem přirovnáván ke Clintu Eastwoodovi a jeho nejdrsnějším rolím, o čemž by se ovšem dalo polemizovat. Čtenář znalý klasických westernů dobře ví, že filmové postavy hnala v Eastwoodově podání především motivace ve vidině zisku, někdy čest, jindy pouze zvědavost. Románový bojovník však jakoukoli silnější motivaci postrádá a nedočkáme se ani propracovanější psychologie či alespoň střípků z bojovníkovy minulosti. Fakt, že jde o drsňáka, se tak dozvídáme nikoli z jeho chování, ale spíše ze zmínek roztroušených v několika po sobě jdoucích odstavcích. Příběh, i když jednoduchý a nijak originální, měl přesto slušný potenciál, pokud by se mu tedy dostalo náležité pozornosti a snad i času.

Zpracování však odpovídá autorově nezkušenosti s obsáhlejším textem. Jedná se hlavně o množství drobností, které však v součtu posílají výsledný efekt do věčných lovišť. A to v tuto chvíli řeším věci pouze stylistické – výstavba příběhu, psychologie postav, dílčí pointy, atd. Jako čtenáře mě nebaví číst každý druhý odstavec stejné obraty, ne-li rovnou stejnou větu. Pokud se podobné nedostatky objeví jednou za čas, nic se neděje, ovšem v Zemi bez zákona k nim dochází na můj vkus až moc často. Vše bohužel podtrhuje nepříliš důsledná práce redakce. Od vydavatelství Straky na vrbě znám převážně tvorbu populárního Roberta Fabiana, u něhož jsem zvyklý na jinou úroveň. I v jeho románech se sice tu a tam objevují chyby, ale bezesporu v tolerovatelném množství. Ne tak v knize Jindřicha Rohlíka. Co pět stran na vás vybafne překlep, hrubka či podivně znějící věta. Obraty typu „… ani docela málo nezajímala“ či „… neměl ani dost málo chuti“ jen tak někoho nepotěší, ačkoli je jejich význam pochopitelný. Dle mého názoru si kniha zasloužila daleko více pozornosti, a to jak ze strany autora, tak ze strany korektora. Ovšem pokud jde o knižní zpracování, nelze než pochválit práci grafika, který vytvořil skutečně poutavou obálku s netypickým přechodem titulního obrázku až na zadní stranu publikace. Povedené jsou také ilustrace a pochvalu si zaslouží i drobné kresby na koncích kapitol.

Země bez zákona v důsledku bohužel zůstává daleko za očekáváním. Své čtenáře si jistě najde, ale pro ty zkušenější nejde o nejlepší volbu. Přestože chápu, že jde o práci začínajícího spisovatele, jenž stále ještě hledá pravou cestu, nelze než doufat, že se nám v chystané sérii Brány Skeldalu dostane propracovanějšího příběhu vydaného s redakční péčí odpovídající běžnému standardu Strak na vrbě.

Jindřich Rohlík: Země bez zákona

brožovaná, obálka a ilustrace Lubomír Kupčík, 264 stran, 195 Kč

1 547 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora