Návrat Zeměplochy do světa audioknih (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 10 ledna 2019 11.50

Vydavatelství OneHotBook je nejspíš všem fanouškům fantastiky dobře známé díky audioknihám jako Mycelium, Příběh služebnice, Duna nebo kupříkladu Marťan. V loňském roce nám v audio podobě mimo jiné přineslo Soudné sestry z oblíbeného světa Zeměplochy a nedávno následovaly rovněž Čarodějky na cestách a úvodní svazek barvitých dobrodružství ankh-morporské Hlídky, Stráže! Stráže! Jak si nové zeměplošské audioknihy vedou oproti těm dřívějším a ve srovnání s anglickým provedením?

Soudne_sestry_Carodejky_na_cestach_Straze_Straze_3D_OneHotBook

Příběhy ze Zeměplochy Terryho Pratchetta se do světa českých audioknih vracejí po deseti letech, kdy první tři z nich, tj. Barva kouzel, Lehké fantastično a Čaroprávnost, vydalo v roce 2008 vydavatelství Headmade tehdy načtené Pratchettovým dvorním překladatelem Janem Kantůrkem, jenž bohužel v březnu minulého roku zemřel. Vzniku audio Soudných sester a nyní i Čarodějek na cestách a Stráží! Stráží! se už tedy nedočkal, přestože se na další audiozpracování románů velmi těšil.

Kvalitou zpracování i vypravěčským projevem se nové zeměplošské tituly směle vyrovnají provedením čteným Stephenem Briggsem, Celií Imrie nebo Nigelem Planerem, v některých ohledech je dokonce i překonají (například u Planera mi vyloženě nesedla většina ženských hlasů, Zadražil je zvládá lépe, ačkoli jeho Sybila mi přišla lehce přehnaná). Svět Hlídky podařeně představuje Jan Zadražil, kterého posluchači mohou znát z divadla i televize, a Zuzana Slavíková, známá především díky televizním pořadům či seriálům a dabingu, exceluje v podání čarodějek z Lancre. Zejména Zadražilovo podání mi připadlo lepší než anglická provedení, ačkoli Slavíková za ním nijak zvlášť nezaostává. Nejspíš každý fanoušek Zeměplochy narazí na ztvárnění některé postavy, které mu příliš nesedne (osobně jsem si například hlas Nobbyho Nobbse představovala výrazně vyšší a Fred Tračník mi přišel až moc udýchaný), nicméně to platí snad o všech audioknihách. Naopak vynikající byla například stařenka Oggová.

Oproti anglickým provedením jsou také současná česká zpracování trochu „divadelnější“ a prospělo jim to. Novým audioknihám bych vytkla jediné – v „tiráži“ nezazní jméno překladatele; to je nicméně u řady audioknih prozatím běžné. Co se týče srovnání s dřívějšími českými tituly, romány čtené Janem Kantůrkem měly své nepopiratelné kouzlo dodávané právě jeho vztahem k Zeměploše a vypravěčským talentem. Po čistě formální stránce si nicméně profesionální herci vedou přirozeně lépe a kvalita zvuku, hudební předěly i občasné efekty jsou u OneHotBook také lepší.

Nezbývá než doufat, že na rozdíl od dřívějších audioknih (včetně těch od Talpressu z roku 2013) nezůstane tentokrát pouze u několika málo titulů. Osobně bych se ráda dočkala i „samostatně stojících“ titulů, především Pravdy, Pohyblivých obrázků nebo dvojice Zaslaná pošta a Nadělat prachy. Každý fanoušek Zeměplochy má ovšem vlastní oblíbené kousky, a tak snad po vzoru anglických audioknih vznikne i v češtině postupně  i v audio podobě celá série.

Soudné sestry

vypráví Zuzana Slavíková, 14 hodin 3 minuty, MP3 339 Kč, CD 359 Kč

Čarodějky na cestách