Ocenění

Obsah XB-1 8/2013

Autor redakce | Obsahy čísel | Středa 31 Červenec 2013 7.55

Obsah XB-1 8/2013

Zahraniční SF

Kij Johnsonová: Dvacet šest opic. A taky prázdnota

(26 Monkeys, Also the Abyss, 2008)

Světová cena fantasy a Cena čtenářů časopisu Asimovʼs SF

Daryl Gregory: Zpráva z továrny na žvýkačky

(Message from the Bubblegum Factory,  2010)

Charlie Jane Anders: Šest měsíců, tři dny

(Six Months, Three Days, 2011)

cena Hugo

Paul Cornell: Jeden z našich mizerů se pohřešuje

(One of Our Bastards is Missing, 2009)

Domácí SF

Jakub Raida: Dvojky 

Jana Rečková: Já, geront

Ivan Mls: Pojedete na Mars? 

Hanuš Seiner: Augustin

Publicistika

Edita Dufková: Kosmická energie

Jason Sanford: Role literárních časopisů a fanzinů…

Josef Horký: Duchové barvití

Fantastická věda

Cesta na Mars je příliš riskantní;

Mimozemský vetřelec z Atacamy?;

Exoskelet ovládaný myslí; Záhada masconů vyřešena

Filmfaroniáda

Soutěž: Percy Jackson: Moře nestvůr

Filmové premiéry; Muž z oceli; Mrtví a neklidní ;

Dračí doupě 3 – Kniha děsivé temnoty; Pěsti ze železa;

Klapka!

Vivisektor

Čtenáři čtenářům; Vilma Kadlečková: Mycelium I.: Jantarové oči;

Jasutaka Cucui: Paprika; Myke Cole: Kontrolní bod;

Jorge A. Livraga: Ankor, poslední princ z Atlantidy;

Petr Hudský: Maso od šibenice;

Gary Shteyngart: Megasmutná pravdivá lovestory;

Emmy Laybourne: Monument 14;

Žoldnéři fantasie: Knížata páry a ducha;

Jessica Khoury: Počátek; Adam Barna: Dravec;

Marianne Curleyová: Skrytá;

Ragemoor; Nové knihy

Autor obálky: Dominic Harman

2 051 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 71 »

  1. Comment by squire — 31.7.2013 @ 12.31

    Juhú, Seiner! 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  2. Comment by Martin Sust — 31.7.2013 @ 13.03

    Jo, a tohle je hodně crazy Seiner, to budete koukat :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  3. Comment by Jana Dvořáčková — 1.8.2013 @ 17.30

    Chlápek na obálce je frajer -:))).
    A na obsah už se těším.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  4. Comment by Martin Sust — 1.8.2013 @ 19.24

    Tedy, teď když na to koukám, připadá mi to spíš jako ženská. Co myslíte? :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  5. Comment by zelva22 — 2.8.2013 @ 12.49

    Dík za nové číslo.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  6. Comment by arwenu — 2.8.2013 @ 18.05

    Díky za každé nové číslo :)
    Díky díře v časoprostoru, osmička se poveze na dovolenou, myslela jsem, že bude chuděra osamocena v poštovní schránce.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  7. Comment by lieber — 2.8.2013 @ 21.19

    „Dvacet šest opic“ je naprosto nádherná. Nevím, proč funguje, ale funguje – z části pohlazení po duši, z části pohled úžaslýma očima…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  8. Comment by Martin Sust — 2.8.2013 @ 22.58

    Moc rád slyším, že se povídka líbila, protože mám stejný názor, jen jsem se trochu bál „co na to řeknou lidi“ :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  9. Comment by squire — 3.8.2013 @ 7.39

    Tohle číslo mělo snad vrtuli v obálce, takhle rychle ve schránce ještě nikdy nebylo:)

    A 26 opic je naprosto kouzelná. Trochu mi připomínala jinou povídku, kterou jsem kdysi četla ve F/SF Magazine, o životem zklamané ženě, která se v okamžitém nápadu vydá do pralesa najít záhadnou opičí ženu, kterou tam kdosi údajně vyfotil…

    Jo a ta Seinerovka je totální, dokonalý úlet, nejdřív jsem myslela, že autora půjdu nakopnout za špatnou slovenštinu, než mi došlo, kdo je Augustin, a pak jsem to naopak ocenila… 

    No a jdu číst zbytek časopisu… 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  10. Comment by standa.e — 3.8.2013 @ 13.35

    Já zatím tedy přečetl jen Hanuše – jo, pobavilo mě to. Jen mne trochu mrzelo, že jsem Augustinovu totožnost pochopil okamžitě, jakmile spustil tou pochroumanou slovenštinou a že je to vlastně jen taková hříčka o dvou vtipech, jež si, podle mne, s tou vážnější linkou trochu ubližují. Ale jinak spokojenost.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  11. Comment by standa.e — 3.8.2013 @ 13.42

    Co ten Klub přátel XB-1? Přiznám se, že jsem čekal trochu konkrétnější text a minimálně speciální šuplík tady na webu. Stále mi není jasné, CO to má vlastně znamenat. CO vlastně členům nabízíte, kromě toho, že oni mohou pomoci. Abych ale nebyl věčný kverulant – myslím, že by bylo třeba hezké, kdyby členové mohli ovlivnit třeba: „Kterou ze zahraničních povídek oceněných cenou tou a tou byste viděli přeloženou nejraději?“
    Každopádně jsem zvědavý, co se z toho vyvrbí.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  12. Comment by standa.e — 3.8.2013 @ 13.43

    A naposledy – ta obálka je opět výborná.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  13. Comment by Martin Sust — 3.8.2013 @ 14.37

    Ad klub – sám napjatě čekám a nevím ani ň. Takže uvidíme, co z mozkového trustu vyleze.

    Ad čtenáři určují, která povídka vyjde – podle jakých kritérií? Pokud jsou schopni si to přečíst, pak asi nemají zase tak velký zájem, aby tam ty povídky vycházely. Pokud ne, pak se budou těžko rozhodovat, kterou vydat a kterou ne. Přiznám se, že tohle nejen nechápu, ale jsem navíc kategoricky proti :-) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  14. Comment by standa.e — 3.8.2013 @ 15.37

    Jojo, už jsem si zvykl.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  15. Comment by Martin Sust — 3.8.2013 @ 19.55

    Ale prosím tebe, nehrej si na mučedníka :-) Některé nápady, co padají v diskusích jsou dobré, na některých se pracuje, jiné v současné době neumíme nebo nemůžeme realizovat z různých důvodů. Ale bereme v potaz všechny. Tebou zmíněný návrh má prostě příliš mnoho „ale“. Kdo by hodnotil, které z oceněných prací „stojí za to vydat“? Patrně angličtinu ovládající jedinci, ti si však většinou spíše stěžují, že některé námi vydané práce už četli… Problém je rovněž v tom, že ne vždy jsou všechny práce k dispozici online a navíc takový vzorek čtenářů by byl stejně velmi omezený. Některé z oceněných prací se navíc nehodí do „směrování“ literární sekce časopisu, práva na některé mohou být z různých důvodů nedostupná (nejen z důvodů finančních). Některé povídky se mohou k vydání chystat jinde a bylo by zbytečné jejich vydání „zdvojovat“ atd. atd.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  16. Comment by standa.e — 3.8.2013 @ 20.50

    Martine, asi mi není pět, abych ti tady fňukal jak jsi na mě zlý, když nevidíš genialitu mých momentálních nápadů cucaných z prstu bez znalosti souvislostí v celé šíři, nemyslíš? Takže OK, přimysli si za mou odpověď ještě dvojtečku, pomlčku a pravou závorku. Víc fakt nevím, co k tomu dodat.
     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  17. Comment by Erunamo — 3.8.2013 @ 21.50

    Martin Šust:
    Mě to zas nepřijde jako úplně hloupej nápad. Čtenáři přeci nemusí vybírat jen na základě znalosti konkrétní povídky. Ale na základě znalosti autora, žánru, pouhého nástinu o čem povídka je.
    Do směřování časopisu se přeci hodí jakýkoli SF, fantasy nebo fantastický horor. Nebo jste nějak zůžili žánrový rozsah? To by myslím nebyla pro XB-1 dobrá cesta.
    Ostatní argumenty chápu. Nicméně dát čtenářům možnost podílet se na tvorbě časopisu má podle mě výhody. Udržuje a utužuje kontakt s čtenářem a redakce o nich získává cenné informace.
    Co se týká klubu, tak to jsem taky nepochopil. Mám na uvedenou adresu napsat: „ahoj jsem Pepa z Depa a hlásím se do klubu“? Dostanu pak nějaký tajný úkoly? :) Co klub obnáší? Co se ode mě očekává? Je to jen pro hrst lidí nebo pro veřejnost? Možná se ptám jak pitomec, ale přesně tak si po přečtení té strany připadám… :D. Jestli to z vás poleze tímhle tempem jednou za měsíc, tak tu máme konec roku dřív než smysluplný informace.
     
     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  18. Comment by Martin Sust — 3.8.2013 @ 23.29

    Upřímně, pokud bychom někdy v budoucnu dělali časopis takhle, pak beze mě. To už bychom se rovnou mohli se čtenáři domluvit, které české autory bychom měli publikovat. Kdo má psát články a recenze, kdo může být v redakci… U Daidala bychom prostě uvedli jen nástin děje, vítěze by vybrali čtenáři atd. Abychom se pochopili, nechci čtenáře podceňovat, ale povídky určené k publikování by se prostě neměly posuzovat jen podle jména autora a nástinu děje.

    Pokud jde o to „směřování“, pak se patrně rozcházíme v chápání role editora. Jeho prací totiž není jen zjistit „dostalo to cenu“ a „je to žánrové“, tak šup tam s tím.

    Samozřejmě souhlasím s tím, že čtenáři by měli mít možnost podílet se na vývoji časopisu. Od toho tu bude v průběhu následujícího týdne anketa, od toho tu je možnost komentářů nejen na tomto webu, ale i na sociálních sítích a facebooku. Od toho Vlado objíždí cony a baví se se čtenáři. Podobné ankety se může zůčastnit několik desítek lidí, ale opravdu jim máme dát hlavní slovo v tom, co bude časopis pro několik tisíc lidí publikovat? Anebo se prostě máme rozhodovat podle všech dostupných vstupních dat, prodejních čísel, finančních a realizačních možností atd.?

    Pokud jde o klub, pak jednoduše napište na uvedený e-mail a dozvíte se víc. Spekulovat tu na webu k ničemu nebude. Osobně nemám v tomhle směru žádné informace, prozatím. V dohledné době se to jistě změní. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  19. Comment by sam — 4.8.2013 @ 1.29

    Zdravim vespolek:
    priznam se, ze jsem spis ‚pasivni konzument‘, ale za tak kratkou dobu 2 zasadni zmeny (Ikarie -> XB1, a ted lakonicke oznameni dermiery) mne tak trochu ‚nadzvedli‘.
    skoda by bylo tohoto casopisu.
    jsem asi konzervativec (kdo mne zna, ted otevira tlamu), ale to protoze mne prave vyhovuje medium, kde podavaji informace a ne hromadu balastu (velke bombastickle titulky, upoutavky na komerci, reklama, a kdyz uz je text, absolutne o nicem, … plus silene schyzoidne ‚obrazky‘).
    tolik uvod. a k veci:
    demokracie je fajn, ale ‚odcadpocad': neprijde mi jako moc stastny napad publikovat povidky na zaklade hlasovani.
    na prvni pohled to muze byt fajn: casopis je pro lidi, at si lidi reknou co chteji.
    osobne si vsak myslim (a mam prax odjinud), ze by to vedlo k upadku. proste musi byt par lidi, kteri vedi co chteji, kam to smerovat. a proto je tento casopis na hodne vysoke kvalitativni urovni: nenechali si do toho kecat.
    tak at to tak i zustane.
    (ale diskusi se nebranim, ani ji nezavrhuji. z takovych diskusi prece jenom obcas vzejde dobry napad)
    :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  20. Comment by sam — 4.8.2013 @ 1.32

    ajtakrajta: omlouvam se za hrubky :(

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  21. Comment by sam — 4.8.2013 @ 1.41

    uff: puvodne jsem se chtel preptat na ten klub (jenom jsem se nechal strhnout):
    bylo by dobre vedet neco blize, jak muze clen takoveho klubu pomoct (krome psychicke podpory – treba  pro vydavatele to muze byt argument, ze zajemcu o pokracovani periodika neni az tak malo). rad bych se nekde docetl neco jako ‚hlavni myslenku‘, nebo aspon takove ‚nakopnuti‘.
    sic ani moc casu, ani moc penez nas clovek casto nema, ale obcas se muzou hodit nektere znalosti, dovednosti, kontakty. jenom by bylo asi odbre vedet, co by bylo potreba.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  22. Comment by Jana Dvořáčková — 4.8.2013 @ 11.07

    Hm, tak na té obálce by klidně mohla být i žena, i když podle zadku jsem tipla spíš chlapce – zelenáče, co nemá moc šancí :). Nevěřila bych, že budu celý víkend čumět na zadek ilustrovanému dvojnožci a dumat, co má vpředu :).

    Výběr povídek čtenáři se mi nelíbí. To můžu přijít do restaurace, objednat si čínu a pak naklusat do kuchyně, všechny kuchaře vyházet a uvařit si to sama.
    Já třeba anglicky vůbec nečtu a ani netuším, kolik autorů žijících různě po světě bych v XB mohla potkat, kde bych je předtím měla hledat a na základě čeho je vybrat.
    Ještě se mi nestalo, že by Martin vybral blbě a nedovedu si představit, jaký „druh čtenáře“ by byl natolik schopný a hlavně, proč by to dělal, aby vybíral s ním.
    Také je pro mě takovou jistou zárukou kvality, že tohle nedělají Frantové a Pepíci s Dlouhých lhot, o nichž nic nevím. Jo, třeba by byli extrémně schopní a inovativní a sečtělí, ale proč měnit něco, co funguje?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  23. Comment by standa.e — 4.8.2013 @ 12.23

    Teda na rovinu, udělat z jednoduché anketní otázky (č.11), jež sama o sobě nezavazuje, div ne bolševickou revoluci, v níž sovět členů klubu rozhoduje o osudu tisíců chudáků čtenářů, trojice redaktorů, vítězi soutěže Daidalos a o tom, kdo bude smět v časopise vycházet a kdo ne (č.18), to se jen tak nevidí. Schopenhauer by zatleskal. Respekt.

     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  24. Comment by Jana Dvořáčková — 4.8.2013 @ 14.58

    Když jsem byla ještě mladší fanoušek fantastiky, patřila jsem do Star Trek klubu CZ Kontinuum. Platila se nějaká miniaturní částka, za kterou se dostávala elektronická forma klubového magazínu, v němž byly všemožné informace a do něhož mohl přispět v podstatě kdokoli (reportáží, povídkou, nějakou zajímavostí). Za větší částku jsi ho dostal v papírové podobě. A tuším, že to mělo ještě co dělat se vstupem do sekce na webu, kam neregistrovaný nemohl. Ale proč se to HLAVNĚ dělalo – jako ten klub – bylo a je SDRUŽOVÁNÍ fanoušků.
    Pak CZK přišlo s projektem geniálního „Fanlistingu,“ kde se registroval každý příznivec ST a z mapky na stránkách bylo i jasně vidět, například z jakého kraje jich kolik pochází. 
    Když se tu psalo o klubu XB, říkala jsem si, že to třeba bude něco podobného a nevidím na tom fakt nic divného. Redakci XB jsem nepsala, nechám se překvapit, ale pokud to bude znamenat, že mě členství v XB fan klubu zaváže k tomu, abych byla pouhým příznivcem, a na oplátku za to mi domů zrovna nebudou chodit krabice od bot, bude mi to stačit, protože já nevím jak Tobě, stando, ale mně to sdružování, byť třeba v mém případě virtuální a vůbec zjištění stavu nějaké fanouškovské struktury pro začátek stačí.
     
    Ty nemíváš nápady vyloženě úplně blbé, ale hájíš si všechny stylem „tohle je můj patent a jak to, že vám nepřipadá uctívání hodný,“ nezlob se, tak to na mě působí. Možnou zajímavou debatu tímhle stylem nevyvoláš, protože, a je tady fakt, že můžu být zaujatá, si čtenář diskuse pomyslí, že nemá smysl se dohadovat. To, jak to pojímáš v komentáři č. 23 mluví samo za sebe.
    Musela bych být stonožka, abych měla tolik končetin a prstů, na nichž bych spočítala, kolikrát se mnou na webu někdo vyběhl. A jo, brala jsem si to osobně – celý, celičký vesmír se proti mně spikl, ale pak to nějak vyšumělo a už mě to nezajímalo, nebo jsem si uvědomila, že co ze mě vylezlo, byla fakt konina.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  25. Comment by Martin Sust — 4.8.2013 @ 16.40

    to Standa – ber to jako úmyslné zveličení, kam bychom mohli podobným stylem dojít. Nic víc. Jsem rád, že to tak chápou i někteří jiní a myslím, že když se nad tím zamyslíš, dojdeš ke stejnému názoru. Vše další už jsem k tomu řekl.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  26. Comment by covex — 5.8.2013 @ 17.57

    Kdysi jsem v jedne sve uvaze dosel k zaveru, ze zatimco driv mel obchodnik/prodavac za ukol orientovat se v sortimentu s byt tak odbornikem, ktery vytridi smejd od kvalitniho zbozi a umi poradit Bohuzel takovy prodavaci dnes uz v podstate neexistuji, byl bych ovsem radeji, aby tato role zustala aspon redaktorum.
    Jinak papirove periodikum lze snad jeste stale povazovat za jistou vyssi formu publikovani, protoze steky v elektronicke forme se meni a mohou menit, zatimco to, co bylo vytisknuto je proste dano, takze se tomu musi venovat trochu usili nez se to publikuje, takze bych to radeji prenechal profesionalum a mximalne jim nabidl zpetnou vazbu.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  27. Comment by Erunamo — 5.8.2013 @ 21.31

    Martin Šust:
    Já jsem to spíše chápal něco ve stylu „povídky na přání“ jednou za čas. Ne tak, že by si čtenáři vybírali věškerý obsah. Ale zřejmě máte pravdu v tom, že to je hloupost.
     
    Rozhodně váš rozhled a znalost žánru je pro časopis velkým přínosem. Co mě ovšem ve Vašem příspěvku, na který jsem reagoval, vede k zamyšlení, je vyjádření o směřování literární sekce. Chápu, že editor by měl mít vizi, která by měla tvořit nějaký otisk.
    Pravdou ovšem je, že český a slovenský trh je nevelký a je tedy potřeba uspokojit velkou část základny fanoušků, aby se časopis na profesionální úrovni udržel. Váš vytříbený výběr muže oslovovat nedostatečně širokou část té základny. Tím nevolám po výměně! Rozhodně ne! Mám však za to, že by bylo pro XB-1 dobré naopak povolit uzdu a rozšířit záběr. Vždyť XB-1 je v podstatě jediným literárním žánrovým časopisem, nepotřebuje se tedy výběrem povídek odlišovat od konkurence!
    Trochu se mi vybavuje Sanfordův článek o fanzinech. Otázkou je, jaký má XB-1 ambice.     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  28. Comment by Martin Sust — 5.8.2013 @ 21.44

    Pochopil jsem to stejně jako vy, bohužel na věci to zase tolik nemění.

    Pokud jde o můj „vytříbený výběr“, pak jsem v tomto směru podroben velkému tlaku ze všech stran a věřte, že se snažím. Faktem ovšem je, že kdykoli tzv. povolím uzdu, pak přesně na ty povídky často okamžitě směřuje nebývalá kritika ze strany těch, co se nebojí poskytovat zpětnou vazbu. Já se poté musím vypořádat s tím, jak směrodatná je tato reakce a jak se dotýká „mlčící většiny“.

    V následujícím ročníku, pokud tedy proběhne, se pokusím vykročit zase o kousek dál, ale bude to záležet i na výsledcích a hlavně účasti ankety.

    Jako editor se prostě musím zamýšlet i nad tím, do jaké míry je ta užší zaměřenost i výhodou. Pokud se totiž více otevřeme, můžeme ztratit publikum, které si časopis dlouhodobě kupuje právě proto, že mu v dostatečném množství poskytuje to, co jinde na trhu není (a je fakt, že XB-1 pokrývá tu část trhu, která v knižní podobě postupně mizí). Problém je, že čtenáře je snadné ztratit, ale mnohem obtížnější získat, což znamená, že stávající čtenářské publikum bychom větším důrazem na žánrovou rozmanitost. mohli ztratit, zatímco nám bude dlouhou dobu trvat, než přilákáme čtenáře nové a je otázkou, v jakém počtu… Kolik čtenářů třeba fantasy či urban fantasy vlastně má zájem o něco jiného než romány? Je to na delší diskusi, chci jen říct, že mi tyhle otázky vrtají hlavou dlouhodobě a snažím se najít odpovědi v té nepatrné zpětné vazbě, které se nám dostává a přitom ji nenadhonotit.

    Navíc jsem si vědom, že velká část čtenářů kupuje XB-1 hlavně kvůli zahraničním povídkám, což je pro mě značná odpovědnost…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  29. Comment by standa.e — 6.8.2013 @ 0.35

    No, já to měl myšleno opravdu něco mezi anketou a povídkou na přání. Prostě si člověk vyslechne „přání lidu“ – a pokud se mu to bude hodit do konceptu, náležitě to prodá („Inspirováni vaším přáním jsme…“ a všichni budou spokojeni. A pokud ne, tak bude alespoň o čem mluvit: „Ta povídka se nehodí, protože… Je už zabukovaná jinde… Bohužel, šikla by se, ale fakt na ni nemáme…“ a členy klubu bude hřát vědomí: „Jo, ten Martin je borec, on to na naše přání fakt zkusil…“
    Existuje i spousta jiných možností – třeba dopředu vybrat tři povídky, které vydat chci a pak nechat, aby si členové klubu určili, o kterou že stojí nejvíc… No a ona by s velkou slávou vyšla (ty zbylé dvě pak tišeji někdy později) tak… jako by vyšla stejně.
    Já vím, je to dost cynické vůči budoucím členům klubu, ale takhle nějak to fungovalo už za časů kinoautomatu či Svatopluka Kuřátka. Natož v marketingu. Vtip prostě je, udělat to tak, aby lid chtěl totéž co vládce – a ještě si myslel, že je to vládce, kdo naslouchá jim, nikoliv oni, kdo poslouchají jeho.
    Ale na rovinu, je to fakt váš boj. Já si XB-1 kupuju kvůli tomu, že zabírá přesně to místo, které potřebuji, bez ohledu na marketingové tanečky kolem a všechny kluby a podobně. Ale zcela na rovinu, po té druhé klinické smrti už ze mě sebeidentifikace a pocit sounáležitosti s Ikarií/XB-1 vyprchala. Což neznamená, že jsem nepřející.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  30. Comment by standa.e — 6.8.2013 @ 0.45

    Zjišťuju, že jsem trochu odběhl – prostě to byla anketní otázka, z níž bylo možné učinit povídku na přání, pokud by to bylo vhodné a hodilo se. Chce to jen trochu fantasie.
    Každopádně, když už jsme zašli k povídce na přání jako takové – kdyby byla JEDNOU ZA ROK JEDNA taková POVÍDKA, nezlob se na mě, Martine, nijak by to tvou práci editora nesnížilo. V lednu by si lidé mohli vybrat, jakou povídku chtějí dostat k Vánocům. Nakonec bys mohl dát vybrat z povídek, které nejsou úplně mimo mísu. A i kdybys s vybranou nakonec nepočítal sám, proč by se tomu to prosincové číslo nemohlo přizpůsobit?
    To radikální „Jen přes mou mrtvolu“ může také v lidech vyvolat dojem: „My víme všechno nejlíp, do ničeho nám nekecejte, jo, sice jsme dvakrát umřeli, ale to jenom proto, že vy jste nás nepochopili – a tady máte, plaťte a mlčte.“ Což mi tedy nepřijde dost povzbuzující…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  31. Comment by Martin Sust — 6.8.2013 @ 8.44

    Ano, jednou za rok dát čtenářům vybrat mezi cca 3-5 povídkami a poté je stejně vydat všechny, to by jistě šlo. Otázkou je, zda by tohle dle mého názoru prázdné marketingové gesto někomu skutečně vtisklo pocit sounáležitosti s časopisem.

    Výše uvedený návrh výběrového řízení s výsledkem „Je nám líto, ale nemáme na to peníze atp.“ by byl spíše pro ostudu.

    BTW, pokud bych v lednu udělal anketu o povídku do prosincového čísla, byla by to v podstatě anketa o to, kterou z daných povídek máme vydat jako poslední…

    Nechci tě odrazovat od toho, abys cítil potřebu vyjadřovat se k časopisu. V tomhle ohledu se ale viditelně neshodneme.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  32. Comment by Martin Sust — 6.8.2013 @ 9.17

    Rád bych ještě dodal, že kdokoli mi může napsat tip na zajímavou povídku, kterou četl a o které si myslí, že by se mohla českým čtenářům líbit. Takové tipy nejen vítám, ale leckdy je i vyslyším. Rozhodně si o sobě nemyslím, že vím všechno nejlíp a v tomhle ohledu má každý příležitost ovlivnit časopis po svém.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  33. Comment by Erunamo — 6.8.2013 @ 12.36

    k 32. Nějak mi to nedá… Mohli by být ty zasílané tipy veřejné na stránkách, aby se k nim mohli jiní vyjádřit. Pro redakci nezavazující, zároveň třeba inspirativní.
     
    k 28. Mě by docela zajímalo kolik čtenářů přečte literární sekci opravdu celou a kolik si vybírá jen část podle svého zájmu. Já patřím k té druhé skupině.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  34. Comment by Cloudy — 6.8.2013 @ 15.05

    I když mám na čtení v posledních měsících mnohem míň času, než bych si přál, každé číslo je uloženo do archivu až po kompletním přelouskání.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  35. Comment by squire — 6.8.2013 @ 18.33

    Od té doby, co mám předplatné, jsem každou XB-1 přečetla celou od úvodníku po rozhovor s umělcem-ilustrátorem (když ještě byl na zadní straně) (a ano, přiznám se, že prostě ujíždím na Pavlovského recenzích, to je žánr sám pro sebe); jedinou výjimku jsem učinila u posledního McDonalda, protože už jeho kratší „indické“ věci mi nesedly a a představa, že se tím samým musím prokousávat půlku časopisu…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 1

  36. Comment by standa.e — 6.8.2013 @ 18.55

    Tak já se přiznám, že patřím mezi vybíravé. Publicistiku přečtu vždy celou (v pořadí úvodník, kavárna a pak jednotlivé rubriky směrem odzadu) a teprve pak přecházím k povídkám, kde jdu nejprve po domácí tvorbě či mě známém jménu (Hanuše, Ondru Nečase, BorgDoga čtu okamžitě, ostatní podle nálady). Často se mi ovšem stane, že jde časák do krabice přečtený z poloviny, protože „v zimě/o prázdninách/v důchodu se k tomu určitě dostanu“.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  37. Comment by arwenu — 6.8.2013 @ 19.46

    Z literární sekce si rozhodně nevybírám podle autora, ale podle času, tedy, na jak dlouhou povídku mám zrovna čas. Takže to jde obvykle od těch nejkratších. Někdy ho přečtu celý, někdy číslo vynechám, protože aktuálně není čas, a pak doháním resty. Teď o prázdninách s sebou například tahám šest čísel a průběžně čtu.
    Problém je s hodnocením, občas si řeknu, že ohodnotím povídky za celé číslo najednou, a když se teď kupříkladu dostávám k únoru a dubnu, tak už si nepamatuju některé povídky, které mám přečtené před pár měsíci.
    Pokud má někdo z autorů zájem o zpětnou vazbu z letošních čísel únor až srpen, ať se ozve, je v pořadí :)
    Nepřečtené záležitosti z předchozích let jsou už v krabici pod postelí a pujčuji je po celých ročnících kolegovi z práce. Někdy se k nim taky dostanu, ale to už spíš vzácně, takže jako Standa E., někdy v důchodu.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  38. Comment by PMarek — 6.8.2013 @ 23.08

    Nejprve díky za nové (prozatím konstatuji – opět skvělé) číslo.
    To squire (35.) – doporučuji se k minulému číslu a McDonaldovi vrátit – ačkoliv z ostatních prací cyklu jsem na zadek nepadal, z této poslední ano. Moc se mi líbila.
    Byl jsem teď v nemocnici, ale bez možnosti číst :-(, koupě nového čísla pro mě byla motivací k brzkému propuštění a pomalu už s aktuálním číslem začínám.
    Na telefonu jsem hltal každý nový příspěvek v diskusi a musím říci, že jsem byl smutný. Stále tady voláme po diskusi a pak je standa.e setřen jak opocené okno, říkal jsem si. Pak se k Martinovi přidala JanaDvořáčková (24.) a já si říkal „Bože, už nikdy sem nic raději ani já nenapíšu, zprcat mě může jen žena a šéf, jinde to snad nemám zapotřebí“. Pak pánbůhzaplať standa.e i nadále komunikoval, mým předtsvám se postupně taky vzdálil, ba ani jako fanda XB-1 už u mě neobstál, spíše spadl do kolonky „chytrolín“ (nic ve zlém, samozřejmě, myšleno v žertu, navíc nikoho ze zúčastněných a zmiňovaných neznám)… Už jsem se celkově uklidnil, nikdo nebyl dehonestován, diskuse se obohatila, stanoviska byla vyřčena, všechno je tak, jak má být…
    Já příspěvek standy.e chápal nejprve jako jakousi anketní otázku stran preferencí určitých ocenění, stran preferencí otiskování v různých anketách oceněných prací. Pak by to smysl dávalo – pro „pocit, že jsem něco sám ovlivnil“. Ale to se nemusí týkat jen členů klubu, to by mělo být skutečně otázkou v anketě, kterou už delší čas očekáváme.
    Apropó – Anketa, Klub – utekla spooousta času od onoho rozjitření našich smyslů a ohrožení jednoho z fundamentů našeho života – a ono stále nic ! Chápu, že to nějaký čas zabere, když se to má udělat pořádně, ale TOLIK času ? ANo, určitě je skvělé, že mezitím vyšla dvě skvělá nová čísla a na dalších se snad maká, ale už začínám být trochu netrpělivý a hlavně jsem si zase všimnul pár období, kdy na stránkách v reakcích na nové příspěvky „neštěkl ani pes“, čili kvas opět spěje ke klidové fázi. Abychom tu jedinečnou dobu s anketou, klubem atp. neprošvihli… Díky za nová čísla, díky za to, že jste. Všichni, kdo tady tím žijete. Alespoň trochu a občas.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  39. Comment by Martin Sust — 7.8.2013 @ 0.22

    Ze všeho nejdřív přeji plné uzdravení, pokud už se nestalo, a doufám, že nešlo o nic vážného. Je opravdu povzbuzující slyšet, že by snad XB-1 mohlo mít tak trochu léčebné schopnosti.

    Pokud jde o diskusi se Standou, pak mě zpětně mrzí příkrý tón. Uvědomuji si, že nejsem ten správný člověk nadaný diplomatickými schopnostmi zvláště pokud jde o internetové diskuse, kdy jsou slova leckdy myšlena trochu jinak a obzvláště jiným tónem, než jsou chápána. Vždy si pak říkám, že bych se měl podobným diskusím raději vyhnout. Bohužel, nikdo jiný z redakce by mě nezastoupil. Člověk se těmhle diskusím věnuje v plném pracovním procesu, což není dobré na soustředění v obou směrech.

    Anketa už je připravená, bude na webu co nevidět a to dlouhodobě. Máte pravdu v tom, že nám tyhle věci trvají déle, než je záhodno. Vymlouvat se na důvody raději nebudu a přijmu to tak, jak to bylo myšleno. Snad se věci pohnou k lepšímu.

    Pokud jde o klub, tlačím na to, aby se pohnul kupředu i on. S touhle aktivitou nemám (prozatím) nic společného, ale věřím, že se vše plně osvětlí v brzké době. Sám jsem zvědav :-) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  40. Comment by PMarek — 7.8.2013 @ 1.10

    Díky za okamžitou reakci, potěšila.
    Opravdu si myslím, že v diskusi na Standův příspěvek se nakonec vše vyjasnilo a nikdo nemusí být naštvaný. A s potěšením vnímám, že ani standa.e není.
    O mně zase říkají, že jsem rozený diplomat, ale zase za mnou není vidět moc práce :-). A věřte, Martine, že pak je Váš přínos pro časopis neoddiskutovatelně a neporovnatelně větší.
    A jsem moc rád, že reagujete. Ony se ty názory po dvou třech „rundách“ vždycky doobjasní a případné hrany obrousí. Nereagovat by bylo asi horší. Ne třeba pro diplomacii, ale pro časopis určitě. A o ten nakonec nám všem jde.  
    Na anketu i na dění kolem klubu se těším. Nemluvě o dalších číslech, samozřejmě.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  41. Comment by standa.e — 7.8.2013 @ 9.58

    to PMarek – no, snažil jsem se hrozící bouři neeskalovat a spíše ji vést k nějakému kompromisnímu uklidnění (a pak zase trochu vrátit k původní myšlence). Z prvních deseti neposlaných reakcí by byl jen zbytečný, i když asi dost upřímný, flame. Holt to znamenalo, že se nakonec změním v chytrolína, ale co už s tím člověk nadělá ;-)
    Že jsem vás coby fanda XB-1 zklamal mne mrzí (a nezachrání to ani – až na dvě uniklá čísla kompletní Ikarie/XB-1 v krabicích), faktem ale je, že za to může několik skutečností: Jednak trochu uražená ješitnost (ještě krátce před druhou smrtí jsem ze sebe udělal veřejného hlupáka na FP s argumentem „Naštěstí se ukázalo, že model XB-1 je životaschopný“ – nebyl a muselo to být tou dobou už jasné.), druhak způsob toho zániku (stále si v redakci na venek všichni pískali, jak je vše OK a ono nebylo. Nakonec jako by na tom čtenářům záleželo víc, než těm, kteří to dělají jako svou práci), za třetí v sobě mám docela aktivní obranné mechanismy citlivé na patetická zvolání typu „Neptej se, co může XB-1 udělat pro tebe, ale co ty můžeš udělat pro ni.“
    Protože když se odhrnou emoce, zůstane nám celkem jednoduchá situace – komerční tiskovina a její zaměstnanci na straně jedné – a zákazníci na straně druhé. A tak, jako nikdo z nás nečeká od redakce a vydavatele, aby mu pomáhala s problémy v jeho živnosti či zaměstnání, nemůže totéž nikdo ze strany časopisu vyžadovat od nás. A pokud kdokoliv z nás PŘESTO věnuje svůj volný čas tomu, aby přispěl – byť třeba kravinou – je to jen projev jeho dobré vůle a zaslouží si respekt či alespoň taktní mlčení, nikoliv stěr či dokonce ještě výtky, že není „dost dobrý XB-1ista“, když to nedělá jinak.
    Mám za to, že si prostě musí XB-1 vybrat, zda bude chtít být dál standardní komerční tiskovinou nebo tiskovinou komunitní. Nelze být obojím najednou. Nebo „lze“, stejně jako lze být „věrným členem obchodního řetězce – s kartičkou, pořadovým číslem, hrdostí, s právem vykecat se na lampárně a – bude-li náš obchoďák potřebovat, ochotný se vždy dostavit s lopatou“. Ale to není klub, kam bych vstupoval. A pokud ano, protože třeba nabízí i slevy, tak určitě mu nehodlám věnovat své emoce. Takže asi tak…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  42. Comment by p.urban — 7.8.2013 @ 10.20

    standa.e: To „zvolání“ nebylo myšleno pateticky, ale ironicky a to v konkrétní reakci na váš „seznam požadavků“ :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  43. Comment by standa.e — 7.8.2013 @ 10.44

    to p.urban: Jojo, byl to strašlivý diktát a nenažranost, dát redakci vědět, že ne každý její nápad míří zcela do černého a ukázat, kde to dělají jinak a možná lépe. Držet hubu a krok, to je ta naše správná linie, jakékoliv špitnutí jest nevděk a diktát lůzy! „Seznam požadavků“ – máte recht, dokud redakce nesklapne podpadky, tak se neobleču. Ještě že jsou ta horka a mohu své výstavní soudkovité tělo dávat na odiv…
    Mám pro vás takový návrh, s panem Vaňkem nám to na FP funguje báječně už několik let k oboustranné spokojenosti a ku prospěchu FP – co kdybychom na sebe my dva konkrétně nadále už naprosto nijak nereagovali? Bude to zdravější. Pro všechny. Věřte mi. V našem konkrétním případě – věnujme svou energii lidem, k nimž máme alespoň elementární respekt. Souhlas? (Mlčení za souhlas beru a sám je hodlám dodržovat).

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  44. Comment by p.urban — 7.8.2013 @ 11.29

    standa.e: Neříkám „držet hubu a krok“, ale když podávat nějaké návrhy, tak alespoň trochu realistické. Když je třeba šetřit, těžko se asi budou vyrábět nějaká trička, plakáty a podobné zbytečnosti. S vámi je svízelné diskutovat, jste hrozně nedůtklivý :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  45. Comment by standa.e — 7.8.2013 @ 13.00

    Tak se hlavně rozmyslete, zda píšete o „nereálných návrzích“ z mé strany či o „soupisu mých požadavků“. Nevím jak vy, ale pro mě je v tom zatraceně velký rozdíl.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  46. Comment by p.urban — 7.8.2013 @ 13.19

    standa.e: O tom prvním. Proto byl „seznam požadavků“ v uvozovkách. Ve skutečnosti se jednalo ( podle mě) o nereálné návrhy :) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  47. Comment by standa.e — 7.8.2013 @ 14.31

    p.urban: Zkuste příště méně uvozovek, ironie a hlavně toho toho doublethinku. Fakt to v komunikaci pomůže. Že „seznam požadavků“ v uvozovkách znamená vlastně „nereálné návrhy“ bez uvozovek, to bych tedy vážně nečekal. Možná by bylo napříště jednodušší psát, že je černá černá a ne bílou v uvozovkách.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  48. Comment by p.urban — 7.8.2013 @ 15.14

    standa.e: To máte takovouhle náladu pořád, nebo je to tím horkem? :) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 2

  49. Comment by standa.e — 7.8.2013 @ 15.37

    to p.urban: Hm. Tak teď už fakt zase jenom trollujete. A já jsem, koukám, nepoučitelný vůl, když doufám, že s vámi lze přece jen normálně komunikovat. Nejde. Ten návrh z 43 myslím vážně.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  50. Comment by p.urban — 7.8.2013 @ 15.47

    standa.e: Normálně komunikovat nejde hlavně s vámi. Z kdejaké banality děláte neskutečný problém a když ostatní nejásají nad nějakým vaším nápadem, hned se urazíte. Ale nic ve zlém, každý má nějakou povahu :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 2

  51. Comment by Cloudy — 7.8.2013 @ 15.51

    Je to ženská, nechme to tak.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  52. Comment by Martin Sust — 7.8.2013 @ 16.40

    Nechat to být je dobrý nápad, celý tenhle spor začíná bohužel sklouzávat k osobním urážkám, což jistě není úmyslem nikoho z nás.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  53. Comment by Jana Dvořáčková — 7.8.2013 @ 18.35

    PMarek: Nechtěla bych být příčinou zhoršení zdravotního stavu, bohatě stačí to vedro.
    Co se diskusí týče, diplomat jsem nebyla, nejsem a mám někdy dojem, že v některých případech se to nedá ani naučit, byť by mi to určitě ušetřilo spoustu vrásek.
    Mnohem raději s lidmi pokecám osobně, protože přesně jak tu bylo psáno – ona ta elektronická komunikace je mrcha zapeklitá a leckdy mluví sama za sebe.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  54. Comment by PMarek — 8.8.2013 @ 10.54

    Když vidím fight p.urban X standa.e, říkám si, že jsem si raději pracky neurazil…
    To Jana Dvořáčková – už jsem docela v pořádku :-), stav se lepší. Samozřejmě buďte dál, jaká jste, já to nemyslel zle. Vaše názory se mi dlouhodobě líbí. A jste jednou z těch, kterým patřilo to poděkování v příspěvku 38) na konci… 
    to standa.e – po větě z příspěvku 29) „Ale zcela na rovinu, po té druhé klinické smrti už ze mě sebeidentifikace a pocit sounáležitosti s Ikarií/XB-1 vyprchala.“ snad ani nechcete, abyste teď jako XB-1 fanoušek obstál, ne ?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  55. Comment by Ronkar — 8.8.2013 @ 12.06

    Nechci se nějak hádat, ale podle mě problémy časopisu vycházejí z malé prezentace. Přijde mi, že o ní mimo komunity fanoušků nikdo moc neví. A to se dá změnit jedině reklamou (je jedno jakého druhu). A na reklamu, světe div se, potřebujeme penízky :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  56. Comment by idle — 8.8.2013 @ 12.15

    Ronkar: Ne nutně, do reklamy spadá i propagace živelná, ústním podáním, na sociálních sítích a podobně, s minimálními náklady, a je to způsob, do kterého se můžou zapojit i fanoušci. Něco takového taky probíhá. Nevím, jak moc či málo je to účinné a jestli zasahuje mimo okruh lidí, kteří už vědí, ale na druhou stranu účinnost není zaručená ani u té placené reklamy.
    (Disclaimer: Tímto příspěvkem se nesnažím naznačit, co kdo dělá nebo nedělá, dělat by měl nebo neměl, ani prosazovat žádnou změnu, návrh či požadavek. Jenom upřesňuju předchozí příspěvek. :))

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  57. Comment by Erunamo — 8.8.2013 @ 23.28

    K 55. Upřímě. Nemyslím si, že problém je pouze v propagaci. Přístup typu „máme dokonalej časopis, jen ho nedokážem prodat“ je cestou do pekla.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  58. Comment by Jana Dvořáčková — 10.8.2013 @ 10.28

    Nasypu si trochu popela na hlavu a přiznám, že mít dílek viny za část obsahu diskuse, která by měla být vedena jinak, není zrovna to, co by případné propagaci pomohlo. Jen málo z nás se tu vyjádřilo k obsahu čísla, nebo situaci kolem časopisu. Kdybych si tohle přečetla coby náhodný návštěvník hledající SF časopis, asi by mi to rozhodování stížilo. Nevěděla bych, co si mám myslet.
    Ale to je jen takové moje sobotní fňukání :).

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  59. Comment by occultist — 12.8.2013 @ 9.38

    Za mě, vybírání povídek čtenáři je pravý opak toho proč vůbec XBčko čtu. Čtu ho, právě proto, že tam jsou věci, které bych si normálně nikdy nepřečetl (právě kvůli preferencím určitých autorů nebo žánrů – tím myslím různé „žárny“ ve sci-fi, které čtu hlavně, jestli to dává aspoň trochu smysl). 
    Ale úplně bych to taky nezavrhoval, zas, co se mě týče, tak bych třeba ocenil vliv na zveřejňování „navazujícíh/souvisejících“ povídek (abych uvedl příklad, tak třeba povídky z futuristické Indie od Iana McDonalda). Minimálně by se mohlo udělat nějaké „rozhraní“ (klidně třeba jen anketa) na hodnocení povídek v jednotlivých číslech (vím, že v té současné anketě je sekce, která to trochu řeší, ale spíš než „best of all time“, bych opravdu spíš ocenil anketu na konkrétní číslo, dokud to mám aspoň trochu v živé paměti.
    A druhý nápad, který vyloženě souvisí s těmi navazujícími povídkami, co zavést jednu povídku, která by spadala do nějakého konkrétního „světa“, nemusí to být žádný už existující svět, klidně něco úplně nového. Na to by se mohla navázat nová soutěž, zapojit spolupracující autory. Teď střílím trochu na slepo, netuším jaké jsou v XBčku v tomhle ohledu poměry. Vychází to z pocitu, který mívám, když dočtu nějakou povídku, a chci víc z následných událostí v tom světě.
    Takže tak… :D jen nápady.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  60. Comment by occultist — 12.8.2013 @ 9.40

    dodatek: myslím jednu navazující povídku na číslo, nebo aspoň ob číslo (nějak sem tuhle informaci vypustil)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  61. Comment by Martin Sust — 12.8.2013 @ 9.51

    Nejsem si jist, jestli to chápu, můžete to nějak rozvést třeba na nějakém hypotetickém příkladu?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  62. Comment by idle — 12.8.2013 @ 9.55

    Co se týče toho hodnocení jednotlivých povídek v čísle, sice tu na něj neexistuje žádné propracované rozhraní, ale ve zdejším fóru má obvykle každé číslo svoje vlákno, kam někteří čtenáři napíší svoje hodnocení (srpnové číslo, koukám, ještě svoje vlákno nemá).
    Druhá možnost je se zaregistrovat na Legii, kde už nějaké množství čtenářů pravidelně hodnotí jednotlivé povídky jak číselně, tak komentáři. Není to sice vyloženě oficiální kanál, ale redaktoři XBčka o Legii vědí a tamější žebříčky se tu pak každoročně objevují. Pokud je snaha shromáždit co nejvíc čtenářských názorů na jednom místě, je to určitě dobrá cesta.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  63. Comment by occultist — 12.8.2013 @ 10.11

    No, tak když se nad tím víc zamyslím, tak nejdřív by se asi muselo určit jak definovat „hranice“ toho „světa“. Za mě, si myslím, že by to určitě šlo udělat nějak co nejvolněji, třeba jen určit technologie, které v tom světě existují a možná geopolitickou situaci. (příklad: lidé jsou už schopní letů do vesmíru, FTL pohon je na bázi skoků hyperprostorem, kolonizovaná je poměrná část mléčné dráhy, a ekonomická a politická situace mezi světy sluneční soustavy a „koloníí“ se vyhrocují a je tu reálná hrozba války; nebo jiný příklad: lidé kolonizovali jen slunečení soustavu (obrovské stanice na Lagrangeových bodech), stanice spravují geneticky modifikovaní lidé, kteří si postupně začínají uvědomovat, že vůči Zemi, která je vytěžuje, jsou jen vyděděnci; obojí je klišé, jsou to jen příklady). Ten nástin světa by se mohl udělat jak ve spolupráci s čtenáři tak autory, hlavní slovo by klidně mohla být redakce, to už je v podstatě na vás.
    Jakmile by se stanovil tenhle „setup“ tak pak by se vyzvali autoři (ať už zahraniční nebo jen prostřednictvím té soutěže čeští) k naspání povídky co by zapadala do toho „setupu“. Vybralo by se určité množství povídek, a ty by se postupně otiskly, (teď mě ještě zpětně napadá, tak aby měli nějakou konkrétnější sounáležitost, tak by se asi měli ustavit třeba i nějaké názvy (např. těch kolonií resp. stanicí). A na přístí rok (beru to jako dlouhodobější projekt :-) ) by se vycházelo už i z těch otištěných povídek jako takového „kánonu“ toho světa.
    Tohle vysvětlování mi asi moc nejde, ale je to aspoň trochu jasnější?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  64. Comment by Martin Sust — 12.8.2013 @ 10.40

    Aha, takže byste chtěl na stránkách XB-1 nějaký seriál domácích povídek na principu „shared worlds“, tj. společného světa v kulisách SF. Říkal jsem si, že myslíte patrně něco takového. Zkusím to navrhnout panu Jiranovi.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  65. Comment by occultist — 12.8.2013 @ 11.00

    Jop „shared worlds“ je hezký výraz. :-) Předem díky za zvážení návrhu.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  66. Comment by Erunamo — 14.8.2013 @ 11.06

    Podle mě by bylo velmi zajímavé pokusit se vytvořit v XB-1 nějaký domácí „seriál“. Pokud by to mělo úroveň, mohlo by to přilákat typově nové čtenáře. A pokud si trochu zasním, mohl by úvodní povídku napsat Jason Sanford. :-) 
    Docela mě přijde zajímavá kolonizace sluneční soustavy. Není to tak úplně vzdálená budoucnost. Prostor, jak pro hard SF, tak pro dobrodružný a akční žánr.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  67. Comment by Jana Dvořáčková — 14.8.2013 @ 18.02

    Ha, super :). Zabírám si bezpáteřní, lehce asociální slizkou zrůdu vycházející z mých charakterových vlastností.
    To není ironie, ten nápad se mi líbí. Ráda si takový příběh přečtu.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  68. Comment by Julianne — 14.8.2013 @ 21.19

    Série příběhů soustředěných na naši sluneční soustavu by byla fajn už z toho důvodu, že je chudák hrozně opomíjená oproti SF zasazovaným k jiným hvězdám a že když už se někde objeví, často je to ten pohled „to je to naše malé pískoviště, hrajeme si tu a všechno je hrozně blízko“. Dost lidí si neuvědomuje, že se současnou technologií by nám cesta k Plutu trvala cca okolo deseti let (plus minus několik podle typu pohonu, toho, co bychom tam poslali, a toho, jestli by Pluto bylo příhodně poblíž perihelia a rozmístění těles takové, že by se dal příhodně využít gravitační prak; New Horizons má cesta trvat devět a půl roku).

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  69. Comment by Jana Dvořáčková — 15.8.2013 @ 17.24

    Už aby tam ta sonda byla.
    Hranice soustavy možná nenabídne nic, co bychom nepředpokládali, ale když úplně pominu veškerý, i ten neočekávaný možný vědecký objev, fascinuje mě na tom ten prostý fakt – dál už jsou jenom naše sny a cizí hvězdy a všechny naše příběhy možná v živé podobě :).
    A přitom je Sluneční soustava jedno mega pískoviště, kde se může dít úplně cokoli :).

    U Cassini a Messengeru jsem byla natěšená na snímky a informace, ale bylo to jako by ohraničené naší soustavou a minimálně ve formě snímků alespoň trochu podložené. A to po špičkách obejdu Mars, protože tam to bylo hodně probdělých nocí a šílených fantazií.
    Snímky cizích planet už jaksi bereme jako samozřejmost, možná to někomu vůbec nepřijde divné.
    Mně jo, ale zároveň takovým tím způsobem, kdy si řeknu, že všechno je dosažitelné a i přes dočasnou nedostatečnost technologií (dobře, může to trvat staletí) děsně blízko.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  70. Comment by Erunamo — 17.8.2013 @ 0.12

    Mě třeba nechává chladným zprávy o exoplanetách apod. Protože to je něco naprosto nedosažitelnýho. Přitom sluneční soustava nabízí spousty prostoru.
    Pokud se někdy lidstvo nějakým záhadným způsobem dostane k jiné hvězdě, tak napřed bude muset podmanit sluneční soustavu. Využít její bohatství a možnosti. Prostě je to meta, které je nutné dosáhnout. A vezměme v úvahu jak dlouho člověk objevoval Zemi.
     
    Rozhodně zajímavé SF téma. Asi bych tomu dal nějaké mantinely v podobě politického uspořádání světa, aby měl čtenář pocit, že je to serie ze stejného světa. Možná pověřit nějakého kordinátora. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  71. Comment by Marek78 — 30.8.2013 @ 19.13

    Posledná poviedka, Augustín, to vám niečo bolo. Priradiť poslednému socialistickému prezidentovi bojového ducha proti „abnormalite“. A to vystihnutie jeho československého jazyka. Super.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.