Rodinné zápisky tří – Amulet III Výprava v oblacích (komiks)

Autor | Aktuality | Středa 3 července 2019 19.40

Nedávno se k nám díky nakladatelství Paseka dostala třetí kniha komiksové řady Amulet a spolu s ní další část zábavného dobrodružství dvojice sourozenců, která se spolu se svou matkou ocitla v magické zemi Alledii. Autorem série je Kazuo Kibuishi, který, ač původem Japonec, vyrůstal ve Spojených státech a tento životní střet dvou výrazných kultur měl na jeho tvorbu nepopiratelný vliv. O originalitu je tedy v komiksu postaráno a – jak je u Paseky zvykem – těšit se můžeme i z obvyklé špičkové knižní úpravy, která jen zvyšuje očekávání s publikací spojená. Předchozí dva svazky série rozvinuly vyprávění obdivuhodně civilní formou a představily svět, jehož bohatost udivuje na každém kroku. Nabídne třetí svazek něco víc, anebo se čtenáři začnou nudit?

Amulet3-obalka

V prvních dvou svazcích Amuletu se seznámíme se sourozenci Emily a Navinem, kteří se spolu s jejich matkou přestěhovali po rodinné tragédii do starého domu po dědečkovi. Jak se brzy ukáže, dům je to nejen neobyčejný, ale oba sourozenci jsou k fantastickému dobrodružství předurčeni přímo geneticky. Sotva jim matku unese jakási příšera, už se v touze ji zachránit vrhají vstříc neznámu a záhy se ocitají na místě, které je našemu světu hodně vzdálené – v magické zemi Alledie. Ukáže se, že nenápadný náhrdelník, který Emily našla ve starém domě, není obyčejnou cetkou. Naopak, dívka skrze něj ovládá neuvěřitelná kouzla, ovšem stojí ji to mnoho sil a vystavuje to nejen ji, ale celou její rodinu nemalému nebezpečí. Na cestě kouzelnou zemí potkávají lišáka Leona, jenž jim pomáhá, chrání je a učí Emily používat Amulet. Nové přátele poznají i v domě, jejž jejich pradědeček v magické zemi postavil. S jejich pomocí se musí utkat s nohsledy elfího krále, jenž je nejen mocným, ale také zákeřným a silným protivníkem.

Zatímco první dva díly Amuletu čtenáře s Alledií spíše seznamovaly a příběh se točil především kolem matčiny záchrany a následného útěku před elfím králem, ve třetím svazku se dozvídáme více o přívěšku, který Emily nosí, a celá skupina se dále ocitne na výpravě do bájného města, v němž by snad měli žít skuteční vládci Alledie. Výprava v oblacích je titul, jenž sám o sobě předestírá, že si užijeme nejen klasické cestovatelské akce, ale čekají nás i vzdušné souboje a další nebeská dobrodružství. Hrdinům se totiž podaří najmout si vzducholoď, se kterou se vydávají na výpravu za hledáním odpovědí. Emily se mezitím učí dalším kouzlům a spolupráci s těmi, kterým dříve nevěřila, přičemž poznává další a další podivuhodnosti magického světa. Ukáže se navíc, že osud naší reality je s Alledií úzce spjatý. Jak tedy zapůsobil třetí svazek Amuletu na mladé čtenářky?

Petra Kubátová jr. aka Jedinec A – prvorozená z náctiletých dvojčat, je spíše skeptického charakteru, tíhne ke komiksům (a to zejména stripům Peanuts), v oblibě má klasické pohádky, tvorbu Tima Burtona, ale i klasické sci-fi.

Emily se společně s bratry a přáteli vydává do města Cielisu, aby se tam mohli spojit s Radou, údajnými vládci Alledie. Cestu jim ale ztěžují nejen neočekávané překážky, ale i nelítostný lovec Gabilan, který sám touží usednout na trůn elfího krále. Samotná mladá Paní kamene je pak na pokraji sil, i když stále odolává pokušení moci, kterou amulet nabízí. Příběh by podle mě potřeboval někdy víc rozvést, ale chápu, že by se vyprávění mohlo ocitnout úplně někde jinde než u hlavních hrdinů. Na některé odpovědi prostě čtenář musí stále čekat, což ovšem knize neubírá na čtivosti. Autor dokázal jednotlivé svazky tak dobře rozvrhnout, že vás vždy udrží v napětí až do konce. Přes to všechno bych ale chtěla redakci vytknout určitou nedůslednost. Dojem z krásně vypracované grafické stránky románu mi pokazilo několik chyb v české gramatice. Rozhodně však příběh doporučuji těm, kteří mají rádi bohaté originální světy, japonský komiks a moderní mísení magie a technologie.

Jedinec B – druhorozená z dívek dvojčat zcela propadla žánru epické fantasy, který doplňuje četbou Terryho Pratchetta, ovšem nepohrdne ani dobrou hard sci-fi.

Děj se odehrává takřka bezprostředně po skončení druhého dílu, tentokrát se hrdinové vydávají napříč magickou říší Alledií a dokonce i do oblak. Tajemný Leon Rudovous, lišák a přítel Emily, syn strážce vězení, pomáhá, aby se celá výprava dostala k vládcům Alledie. Háček je ale v tom, že by měli žít v legendárním městě, o jehož existenci všichni pochybují. A zatímco Emily, novopečená Paní kamene, se musí naučit své magické schopnosti používat, Leon napne všechen důvtip, sílu i odvahu, aby cestu k Cielisu nalezli. Celý děj třetího dílu byl pro mě zajímavý, a tak trochu i zvláštní. I když se leccos v příběhu posunulo, stále úplně všemu nerozumím, ovšem od čtení mě to neodradilo, naopak se těším na další díl. Na své si přijdou fanoušci fantasy, které baví originální světy protkané akcí, překvapivými fakty i vynálezy.

Amulet-XB1

Ať už jste první dva díly Amuletu v záplavě jiných titulů zaregistrovali či ne, pokud otevřete (byť náhodou) knihu třetí, určitě se k začátku vrátíte. Tři svazky, které jsme měly možnost přečíst, nabízí příběh, jejž ocení fanoušci už od sedmi let. Ani žánru propadlí rodiče si nemusí nechat tento titul ujít a mohou využít možnosti číst knihy s dětmi. Starší ročníky totiž jistě naleznou ve vyprávění Kazuo Kibuishiho mnohé prameny žánru, díky nimž se mohou s ratolestmi tak trochu vrátit v čase a znovu je objevit. Příběh i kresba jsou jasně srozumitelné a děj plyne v poměrně rychlém tempu. Skrze dobrodružství dětí, které se musí poprat s věcmi většími a nepochopitelnějšími, než jaké dosud poznaly, tak strávíte nejen příjemný čas nad knihou, ale získáte i další – bezesporu zajímavý – náhled na téma „dobrodružné putování po neznámém světě“.

Kazu Kibuishi: Amulet 3 – Výprava v oblacích

vázaná, překlad Michal Prokop, 329 Kč, 208 stran