S prstem na spoušti, už naposledy… (recenze)

Autor | Aktuality | Pátek 27 ledna 2017 10.20

Dvě kočky, neohrožené specialistky na lov lidí, Rally Vincent, milovnice české čézety, a Minnie May, do výbušnin zblblá lolitka, touží před odchodem na literární odpočinek srovnat jeden pořádný účet. S českými čtenáři se loučí čtvrtým a posledním omnibusem nabitým výbušninami, náboji, drogami i automobilovými honičkami – zkrátka přesně těmi proprietami, díky nimž jsme si je zamilovali. Poslední část zběsilé automobilové honičky říznuté nápaditými přestřelkami, drogovými kšefty a explozivní akcí je přesně taková, jakou by si ji věrný fanoušek představoval – nabitá vším výše zmíněným. Vyprávěcí mustr Keničiho Sonody se vlastně vůbec nezměnil…

gunsmith-cats-04

Lovkyně odměn i její věrní sekundanti rovněž neprošli žádnou charakterovou změnou – jen najednou čtenář vidí všechny dříve představené postavy pohromadě. Kontakty, s nimiž se v průběhu posledního roku a půl zevrubně seznamoval a s nimiž Rally často horko těžko navazovala spolupráci, se nyní setkají v konečném zúčtování. Na scéně se totiž opět objeví zákeřná mafiánka Goldie – tentokrát s vylepšenou verzí manipulativní drogy a ještě odhodlanější podrobit si Rally, zkrotit ji a donutit k poslušnosti.

Kdy jindy dát dohromady všechny postavy, s nimiž měl čtenář to potěšení se seznámit, než právě během poslední bitvy proti mafiánské špičce? Správně, všechny krásky se spojí, aby Goldie, hvězdu chicagského podsvětí, dopadly. Bude to stačit? To zjistěte sami. Vězte však, že to bude jízda. Goldie totiž vyzve Rally ve vší parádě a v duchu fair play na poslední souboj – to, že ani jedna z nich nakonec zcela férově hrát nemůže (a ani nebude) je nasnadě. Každá má své důvody tu druhou srazit konečně na kolena (z jedné strany doslova), ale ani jedna nehodlá tu druhou podcenit. Budou tak na své straně potřebovat všechny dostupné lidské zdroje, aby si zajistily vítězství. Které se to povede?

Akce! A dál?

Výbušniny, bouchačky, sem tam droga a automobilová akce. Prostě to, co čtenáři na Gunsmith Cats milují – což je zároveň i trochu dvojsečnou zbraní, protože ničeho nového se člověk ve velkolepém finále nedočká. Ano, dojde na zajímavé odhalení a pár šokujících scén, nicméně se dámy drží v rámci scénáře, na něž jsou všichni zvyklí. Je to nutně špatně? Záleží na vkusu a očekávání čtenáře. Čtvrtý díl se řítí stejnou setrvačností jako tři předchozí a kromě toho, že konečně zúročuje většinu dříve představených postav, se nikam neposouvá.

Záleží tedy na tom, jak k němu čtenář série přistupuje. Nic moc nového totiž neokusí – ale i tak si závěrečný boj užije, protože v rámci nastavených pravidel za to rozhodně stojí. Keniči Sonoda jede ve svých vyjetých kolejích, které sice stále spolehlivě fungují na pobavení, ale někdo by možná v rámci velkolepého finále čekal víc. Bohužel se nedočká. Děj je stále poutavý, postavy zábavné a je radost je sledovat v jejich neohroženém odvážném a sexy konání, ale tím to hasne. Gunsmith Cats v podstatě končí tak, jak začaly – s nohou na pedálu a se zařazenou pětkou.

Finále v plné parádě?

Poslední čtvrtý svazek však nesestává jen z finálního zúčtování s italskou femme fatale. V úplném závěru na čtenáře čeká i drobná jednohubka, která sérii předcházela a příběh lovkyně odměn Rally Vincent inspirovala. Jejím ústředním hrdinou je oproti očekávání nejlepší kurýr v celém Chicagu Road Buster Bean – a zvláštnost, na niž nejsou čtenáři mangy uvyklí? Bonus se čte zleva doprava jako evropský či americký komiks, i když si zachovává „manga“ vizáž.

Téměř celý poslední svazek se přitom skládá z jednoho zběsilého plánu, jak italskou mafiánku dopadnout a předat spravedlnosti. Zaplete se do toho spousta lidí, a i když se to celé odehraje jen v rámci několika dní, dá to všem zúčastněným pořádně zabrat. Otázkou zůstává, zda by si čtenáři nezasloužili větší zadostiučinění (po tom všem, co si s Rally museli „vytrpět“). Další šance změřit síly už totiž nebude. Série končí tak, jak na ni byli fanoušci zvyklí – epizodně a s výhružkou ve vzduchu.

Keniči Sonoda: Gunsmith Cats 4

brožovaná, překlad Anna Křivánková, obálka Keniči Sonoda, 474 stran, 469 Kč