Návrat malé rozumbrady (recenze)

Autor | Aktuality | Úterý 29 listopadu 2016 9.50

Na jaře to byla velká událost. Modrovlasá dívenka ze severské divočiny se vřítila mezi české čtenáře silou uragánu, sbírala jednu pochvalnou recenzi za druhou (náš web nevyjímaje) a dokonce si vysloužila i Cenu Muriel za nejlepší zahraniční komiks roku. A máme tu podzim, který už vytáhl všechny své trumfy, mezi něž lze bez problémů počítat právě i pokračování Hildiných příběhů. Komiks Hilda se vrací obsahuje po vzoru svého předchůdce opět dva příběhy, které čtenáře libovolného věku provedou po městě Trolbergu, nahlédnou do zapomenutých koutů domácností, kde se skrývají dávno ztracené a oplakané poklady, a v neposlední řadě se představí další podivuhodné potvůrky a příšerky, se kterými se Hilda bez problémů skamarádí…

hilda-se-vraci-obalka

Pokud vás minula Hildina předchozí dobrodružství, nebudete se v těch nových rozhodně nijak ztrácet, ale zároveň zřejmě přijdete o šanci pochopit, jak moc velkou změnu pro Hildu přesun do města znamená. Právě cesta za nalezením kouzla městské krajiny, jež tak náhle vystřídala divokou přírodu, je hlavním motivem prvního příběhu Hilda a ptačí slavnost. V prostředí plném vícepatrových domů a pravoúhlých ulic musí ztracená dívenka v doprovodu ptačího kamaráda s amnézií nalézt správný směr, který by dovedl její kroky zpátky domů. S jednoduchostí a vtipem sobě vlastním je vykreslený rozdíl mezi životem ve městě a v prostém domku na samotě. Najednou není tak jednoduché vyrazit ven, kreslit kameny všemožných tvarů a hluboko v lese se bezpečně ztratit. Procházky ve městě se musí plánovat. Vždyť ulice plné aut, cizích lidí a bůhvíčeho skrývají mnohem větší nebezpečí než lesy plné trollů.

Jak je první příběh jednoduchý a přímočarý, tak je ten druhý s názvem Hilda a černý pes rozsáhlý a komplexní. Hildina pověstná obliba ve stanování ji dovede k odrecitování skautského slibu, po němž si uváže šátek s příslibem zábavného lovení bobříků. Po Trolbergu se toho času ovšem pohybuje velký černý pes, který mizí ve stínech stejně náhle, jako se v nich objevuje, a rodiče mají o své děti (ale i o sebe) přirozeně strach. Hildina maminka není výjimkou. Do toho všeho Hilda potká opuštěného domácího skřítka a bez problémů pro něj najde místo ve svém velkém dobráckém srdci. Už by se skoro mohlo zdát, že takový příběh, na počet stránek doposud bezkonkurenčně nejobjemnější, začne být po chvíli nepřehledný, ale s tím naštěstí Hilda nikdy neměla problém. Jeden vtípek sice stíhá druhý, ať už slovní, obrazový nebo kombinovaný, atmosféra strachu však houstne, Hilda upadá do stále větší frustrace a s přibývajícími stránkami se z napohled řadového příběhu vyklube pořádná detektivka.

hilda-pearson

Mnohem větší prostor tentokrát dostala Hildina maminka. Dříve to byla jen ta bezstarostná paní, která holčičce připravila snídani a při zvuku otvíraných venkovních dveří za ní zavolala, aby byla opatrná. Jejich vztah je v obou nových příbězích mnohem hlubší. Maminka má o dceru strach, vkládá do ní naděje, chrání ji před nebezpečím a ráda si s ní užije všechny malé i velké radosti. Změnou prostředí se změnilo i obsazení a mnoho Hildiných přátel muselo zůstat v lese. Nové tváře ty staré bez problémů nahrazují a pro všechny případy se kolem nohou občas provleče Větvík, který Hildu věrně následuje a je jí oporou.

O kresbě platí stále to samé, je příjemně uvolněná a hravá. Bez kolorování pastelovými odstíny barev už si lze tento komiks také jen těžko představit. Drobné zklamání se dostavilo hned po otevření knihy, protože použitý papír je klasický, bez jakéhokoli lesku, což je trochu škoda, protože listy v prvním dílu lesk měly a vizuální dojem z knihy jako celku byl lepší. Ale nechme prkotiny stranou. Nejdůležitější věcí je, že s novou Hildou dorazila i pořádná porce zábavných příběhů, které dokáží v jednoduchosti a zkratce vystihnout mnoho niterných pocitů, pro které jako dospělí už většinou nemáme slov. Příští rok si s Hildou ještě zaskočíme do Kamenného lesa, ale to bude na delší dobu dost možná poslední místo, kam se s ní na stránkách komiksu podíváme. Hildin tvůrce Luke Pearson bude moci totiž brzy slavit další milník své kariéry, až Netflix vpustí tuhle výtečnici i na televizní obrazovky.

Luke Pearson: Hilda se vrací

vázaná, překlad Martina Knápková, 112 stran, 299 Kč