Skrze skleněné výhledy do jiných dnů… (recenze)

Autor | Aktuality | Úterý 10 července 2018 10.00

Dnes už pozapomenutý severoirský spisovatel Bob Shaw (1931-1996) je znám zejména díky svým románovým trilogiím Orbitsville (1975-1990) a Land and Overland (1986-1989). Děj první z nich se točí kolem objevu artefaktu v podobě Dysonovy sféry, druhá se odehrává v obdobně zajímavém systému dvou planet, které spojuje společná atmosféra umožňující meziplanetární cesty v horkovzdušných balónech. U nás proslul především právě díky dvěma románům z Landu a Overlandu, mimo to napsal přes patnáct samostatných románů a řadu povídek, přičemž většinu z těch česky vydaných si můžete přečíst ve sbírce Temná noc v říši hraček. Asi nejznámější Shawovou povídkou je pak na Huga a Nebulu nominovaná „Světlo jiných dnů“ z roku 1966, v níž zaujal fiktivním vynálezem tzv. pomalého skla…

shaw-jine-dny-jine-oci

Román Jiné dny, jiné oči z roku 1972 je jedním ze tří autorových samostatných titulů, které jsou známy i českým čtenářům. Zatímco Jiné dny spolu s Věncem z hvězd vyšly v roce 1990 v sešitových samizdatech, které lze díky štědrému nákladu kolem pěti set kusů sehnat po antikvariátech dodnes; Dvojníky v čase, chystané nakladatelstvím Plus k opětovnému vydání už tento měsíc, můžete nalézt ve slovenském souboru Planéta exilu z roku 1988, kdy domácím čtenářům science fiction nečinilo potíže hltat každičký kousíček svého oblíbeného žánru i v příbuzných jazycích.

Za zmínku rovněž stojí, že Jiné dny, jiné oči jsou druhým svazkem nově vzniklé edice SCI-FI KLASIKA, zkráceně SFK, kterou lze v rámci nakladatelského kolosu Albatros brát jako jistou náhradu za někdejší knižní edici KARAVANA. Na rozdíl od Karavany, ve které v letech 1999 až 2007 vyšlo pouze třináct svazků, má SFK svěží nástup – po Wyndhamových Kuklách vydaných koncem loňského roku se v podobě Dvojníků v čase aktuálně dočkáme už třetího svazku a z nasazeného tempa lze doufat, že se alespoň jeden objeví ještě letos. Edice má jasně rozeznatelnou úpravu vázaných knih bez přebalu s obálkami, grafikou a sazbou Tomáše Cikána, odpovědným redaktorem dosud vydaných svazků je Jiří Hron.

Převratný vynález s bohatým portfoliem využití…

Jiné dny, jiné oči lze označit za tzv. fix-up román, česky dejme tomu „souborný román“, což je forma založená na shrnutí cyklu povětšinou dříve vydaných kratších prací, které zpravidla spojuje rámcový text. V tomto případě byla do knihy zařazena trojice Shawových povídek, jež jsou v knize využity jako tzv. odbočky, a v roli rámcového textu novela „Jiné dny, jiné oči“, původně publikovaná na pokračování v legendárním americkém SF časopise Amazing (ten se mimochodem díky crowdfundingu už v srpnu dočká své čtvrtletní tištěné obrody poté, co byl roku 2005 po téměř osmdesáti letech zrušen a před šesti lety zase obnoven jako online občasník). Výše jmenované odbočky jsou krátké, nicméně poutavé příběhy poukazující na různých sociálních aspektů využití „pomalého skla“ s hlavním dějem ale v podstatě nesouvisejí.

Hrdina románu Alban Garrod je submisivní technický vynálezce vydržovaný otcem své manipulativní manželky Esther. Jistou svobodu mu sice vydobude převratný objev, díky němuž se z něj stane neskutečně bohatý muž, záhy ji však zase pozbude, když si na něj žena najde jinou „páku“. A přestože je jeho trýznivý osud a sžíravá touha po mladé milence poměrně důležitou součástí románu, jádrem příběhu je bezesporu samotné pomalé sklo a jeho rozmanité využití. Sklo lze totiž upotřebit v opravdu mnoha různých případech – světlo jím prochází v nastavitelných časových úsecích, což nabízí štědrou variaci motivů, které se Shaw snaží plně vystihnout.

SFK-edice

Další svazky edice SCI-FI KLASIKA alias SFK.

Můžete si tak domů přivézt tabuli, která po dobu deseti let zachycovala nádherné horské scenérie a nyní vám po stejnou dobu poslouží jako neméně krásná pokojová tapeta, anebo ho lze využít v mnohem menších intervalech jako levné pouliční osvětlení, které ve dne zachycuje světlo a v noci ho zase vyzařuje. Avšak současně jde o doslova všudypřítomné kamery, kdy i ten nejmenší kousek pomalého skla lze využít ve vyšetřování kriminálních případů, což je samozřejmě lehce zneužitelné nejen americkou vládou. Dějově je román v podstatě sledem příhod postavených právě na různých využitích skla tak, jak se daří odstraňovat jeho původní technická omezení, což ovšem není na škodu, Shawovi se naštěstí daří neztrácet čtenářskou pozornost, přestože závěrečná pointa je z dnešního pohledu lehce předvídatelná.

Vzácná příležitost k seznámení s pomalým sklem…

Pokud očekáváte mistrovské dílo vědecko-fantastické literatury dvacátého století, budete spíše zklamáni, jakkoli jde o poctivě napsaný dobový příběh, jenž s přihlédnutím na čas vzniku dokáže zaujmout i současného čtenáře, zvláště pokud jde o obdivovatele klasických forem žánru. Na dvě stě stranách sice najdete nemalou dávku originálních nápadů, tak, jak tomu kdysi bylo v rámci science fiction dobrým zvykem, ovšem kýžený „pocit údivu“ si nejspíš neužijete. Snad proto román vyšel v anglickém jazyce jen párkrát v průběhu sedmdesátých let a od té doby se pouze tu a tam připomenul v několika překladech, české vydání se od nich navíc objevuje s mnohaletým odstupem. To lze ale brát i jako vyzdvihnutí vzácné příležitosti přečíst si knihu, kterou lze v jistém smyslu označit za sci-fi klasiku i bez toho, že vyšla ve stejnojmenné edici.

Vzhledem k tomu maličko zamrzí promarnění příležitosti vydat cyklus možná vůbec poprvé opravdu kompletní. Vedle čtyř povídek shrnutých v tomto románu se totiž Shaw k pomalému sklu s odstupem vrátil v povídce „The Edge of Time“, kterou napsal ve spolupráci s Malcolmem Harrisem (tj. pseudonym Donalda Williama Heineyho). Ta se sice od předchozích prací v mnohém liší a ke zbytku textu by tolik nezapadala, mohla by však posloužit jako lákavý bonus, zvláště když se v úvodním svazku edice, Wyndhamových Kuklách, objevil obsáhlý doslov Davida Ketterera, zatímco zde jakýkoli literární přídavek chybí a ani o autorovi se toho tentokrát mnoho nedozvíme. Jde ale o připomínku recenzenta, jenž je zároveň nakladatelským redaktorem se zálibou v podobných specialitkách a může tak trpět jistým druhem profesionální deformace. Běžnému čtenáři to jistě vadit nebude…

Bob Shaw: Jiné dny, jiné oči

vázaná, překlad Nika Exnerová, obálka Tomáš Cikán, 200 stran, 249 Kč