Skok do víru bláznivého steampunkového Londýna (recenze)

Autor | Aktuality | Úterý 18 března 2014 9.45

Britského autora Marka Hoddera jsme si v českém překladu mohli poprvé povšimnout díky povídce Mimova mumie v nedávno vydané retrofuturistické antologii Plnou parou. Naštěstí jsme nemuseli čekat dlouho a už se u nás objevil i jeho v zahraničí vřele přijatý debutový román Podivná záležitost se Skákajícím Jackem. Na světoznámého cestovatele a dobrodruha Richarda Francise Burtona v něm čekají záhadná přepadení, podivné stvoření přezdívané Skákající Jack, tragédie přítele a posléze soupeře Johna Hanninga Spekea i nevysvětlitelné únosy kominíků – a na čtenáře pořádná dávka divoké a poutavé autorovy fantazie.

Představte si, že by se Cherie Priestová spojila se Scottem Westerfeldem, společně by pod vlivem opia vyvolali ducha H. G. Wellse v době psaní Ostrova doktora Moreaua, nemluvě o dalším románu vydaném krátce před tímto, a celá trojice by následně uprostřed seance vymyslela zápletku Podivné záležitosti se Skákajícím Jackem. Něco podobného by mohlo dopadnout snad jen dvěma způsoby – jako katastrofa, nebo nadmíru zábavná a povedená šílenost. Mark Hodder naštěstí dobře ovládá řemeslo a umí svou nespoutanou fantazii ukočírovat natolik, že jsme se dočkali druhé možnosti. Dobrodružství, do něhož vyslal cestovatele, spisovatele a diplomata Richarda Francise Burtona a excentrického básníka Algernona Charlese Swinburnea, díky tomu bezesporu stojí za přečtení.

Jako steampunk funguje Skákající Jack průměrně – dočkáme se téměř všech klasických rekvizit i typů postav, které k subžánru patří, ale příliš inovátorský pohled nám Hodder nenabídne. Pro čtenáře toužící po něčem originálnějším než po generickém paropunkovém světě si ovšem na rozdíl od většiny jiných autorů pokládá neodbytnou otázku: Jak to, že podobný svět vůbec vznikl? Čtenář je ve většině případů do parou zahaleného prostředí vržen bez vysvětlení, proč daný svět vypadá právě tak, jak vypadá, a ne třeba jako naše poněkud civilnější verze průmyslové revoluce. Hodder se nebál zabrousit právě do tohoto tématu a pohrát si se žánry, díky čemuž Skákající Jack nezůstal pouze řemeslně povedeným, vcelku zábavným, ale zapomenutelným dobrodružným románem – kterým by se nejspíš stal, kdyby autor zachoval pouze prostředí a hrdiny, ale rozhodl se vést zápletku jiným směrem.

Na Případ mechanického muže se můžeme díky Tritonu těšit už koncem dubna!

Ze série o Burtonovi a Swinburneovi anglicky vyšly už čtyři díly a brzy bychom se měli dočkat dalších českých překladů. Mimochodem snad z úcty k tradici britských autorů fantastiky je v Hodderově hesle na anglické Wikipedii uvedeno, že jeho trilogie Burton & Swinburne začíná Podivnou záležitostí se Skákajícím Jackem, přičemž níže jsou vypsány všechny čtyři díly (a v tomto roce by měl vyjít pátý). Inu, trilogie v pěti dílech máme rádi – sem s nimi! Na pokračování této série jsem velmi zvědavá obzvlášť proto, že bezkonkurenčně nejzajímavější postavou ve Skákajícím Jackovi pro mne byl právě Jack spíše než kterýkoli z hlavních hrdinů, ke kterým se mi nedařilo proniknout a vytvořit si k nim pouto. Jackův příběh považuji za nejoriginálnější a nejsilnější součást knihy. Dojem z jinak podařené knihy však místy trochu kazila nedbalost redakce. Ve většině knihy je koncentrace překlepů nebo mírně drhnoucích formulací ještě únosná (což nepovažujte za poklonu, spíše za shovívavé konstatování), ale když se na jedné dvoustraně povede mít v poznámce pod čarou „Pravděpodobně hybná citace, pocházející z knihy Richarda awkinse River Out of Eden: A Darwinian iew of Life“ a na vedlejší stránce záměnu postavy (zmiňován je Swinburne namísto Burtona), připadá mi to už opravdu příliš. Při péči, která byla zjevně věnována grafické úpravě, podobné zanedbání poněkud zamrzí.

I přesto je ale Podivná záležitost se Skákajícím Jackem sám o sobě dobře fungující, zábavný úvod do slibné série. Máte-li rádi dobrodružné steampunkové příběhy, Jack vás s největší pravděpodobností příjemně zabaví, i když nejspíše neoslní. Ale už kvůli postavě samotného Jacka opravdu stojí za to. Dejte mu šanci a uvidíte. Koneckonců, nálepka retrofuturismus možná nikdy nebyla tak případná jako právě u tohoto románu.

Mark Hodder: Podivná záležitost se Skákajícím Jackem

brožovaná, překlad Marek Drda, obálka Jon Sullivan, 392 stran, 299 Kč, vydalo nakl. Triton