Zápisky žánrového rodiče – Warren XIII. a šeptající les

Autor | Aktuality | Čtvrtek 14 června 2018 20.10

Není to tak dávno, co jsme se seznámili s osiřelým chlapcem Warrenem, jenž se stal majitelem vskutku nevšedního hotelu, v němž jsme na stránkách knihy Warren XIII a vševidoucí oko prožili podivuhodné dobrodružství. Seznámili jsme se také s jeho přáteli a osazenstvem hotelu i světem, jehož kouzlo překvapí na každé stránce. Uplynulo několik měsíců a na pultech českých knihkupců se objevilo pokračování pod názvem Warren XIII a šeptající les, které dává tušit, že se čtenáři znovu ocitnou ve zvláštním hotelu a čeká je i další porce dobrodružství. A zatímco první kniha byla okouzlující zejména svou originalitou, druhá v nás vzbudila trochu odlišnou zvědavost. Budou hrdinové stejně sympatičtí? Nebude nás svět zvláštních tvorů, čarodějnic a parfumérek podruhé nudit? Udrží naši pozornost až do konce? Překvapí nás něčím?

warren-septajici-les

První kniha věnovaná statečnému chlapci Warrenovi seznámila fanoušky se zaměstnanci hotelu, který se dokáže přemísťovat na dlouhých pavoučích nohách. Začátek knihy Warren XIII a šeptající les zastihne hotelové osazenstvo v celkem běžných pracovních starostech o všední chod podniku, aniž by tušilo, co jej čeká. Situaci dramaticky změní veliká můra, která vletí strýci Rupertovi do pití. Další události na sebe nenechají čekat a hotel poprvé za celou svou historii zakopne a upadne. Zpočátku je situace skutečně špatná, hosté chtějí vrátit peníze, hromadně opouštějí hotel a sčítat a napravovat škody je víc než složité, dokonce došel i nejlepší čistící prostředek. Nebyl by to ale Warren, aby si nevěděl rady.

Mezitím se ovšem o kráčejícím hotelu dozvídá zlá královna Kalvína, která vypíše odměnu za jeho získání a v blízkém Zlohvozdu se začnou rojit čarodějnice, pamatující na křivdy, jež jim způsobila slavná parfumérka Beatrice. Na jednoho malého ředitele hotelu toho je opravdu víc než dost, ale Warren je naštěstí vynalézavý chlapec s dobrým srdcem a jeho přátelé ho nenechají na holičkách. Společně se tedy vrhnou do dalšího dobrodružství, během něhož musí prokázat nejen odvahu, ale i vytrvalost a neobyčejnou statečnost.

Jedinec A – prvorozená z dvojčat, 14 let, je spíše skeptického charakteru, tíhne ke komiksům (a to zejména stripům Peanuts), v oblibě má klasické pohádky, tvorbu Tima Burtona, ale i klasickou sci-fi.

Líbilo se mi, jak to bylo krásně srozumitelně napsané a místy opravdu vtipné. Příběh ze Zlohvozdu je skutečně krásný, a to nejen na oko. Dost mě pobavila hlavní záporná postava Kalvíny, královny všech čarodějek. Je nejen marnivá, ale i bezvadně prohnaná. Posedlost, s jakou se zhlíží sama v sobě, mě docela rozesmála. Ale nejen ona nebo hlavní hrdinové, které už známe, byli skvělí. Nově se například objevuje postava pana obchodníka Silvestra s hadími „mazlíčky“. Ten je velmi elegantní, mazaný, ale i vtipný. A v neposlední řadě mě zaujala myšlenka s pravou tváří v zrcadle. Taková věc totiž dokáže nejen povzbudit, ale i pěkně potrápit.

Jedinec B druhorozená z dívek dvojčat zcela propadla žánru epické fantasy, který doplňuje četbou Terryho Pratchetta, ovšem nepohrdne ani dobrou hard sci-fi.

Musím se přiznat, že na mě příběh zprvu působil celkem vážně, ale ani ne v polovině už začal být opravdu vtipný. Moc se mi líbila nápaditost a rozmanitost příšer a jiných bytostí. Je opravdu ohromná. Asi nejvtipnější je potom postava marnivé královny čarodějnic. Kalvína je neuvěřitelně směšná, jak se pořád kouká do zrcadla a přesvědčuje se, že je nepřemožitelná. Zaručuji vám, že se na konci knížky skácíte smíchy. Jak bych asi shrnula celý příběh, ve kterém hraje velkou roli nejen pravá tvář, ale i velké množství kouzel? Putující hotel Warren řízený statečným chlapcem Warrenem, který se už v prvním díle setkal s mnohými dobrodružstvími, teď čeká první klopýtnutí, Petulina a Beatricina snaha nepřijde nazmar, strýc Rupert dá přednost iluzi před skutečností, šéfkuchař Bujon bude stále vařit dokonale, pan Friggs urputně studovat v knihovně a Črtík se ukáže jako šikovný, veselý a nesmírně užitečný pomocník.

Kniha Warren XIII a šeptající les je podle autorů určena pro čtenáře od 9 do 99 let, ovšem my se odvažujeme tvrdit, že by mohla být srozumitelná a líbit se i čtenářům mladším. Samotné grafické zpracování přímo vybízí k pomalému předčítání nebo ke společnému prohlížení a čtení. Svět kráčejícího hotelu pohltí zvláštní fantazií a rozmanitost bytostí i příšer může nabídnout zajímavý čas při jejich poznávání. Co je tady ale asi nejzajímavější, je ona myšlenka objevení pravé tváře. Uvidět svou pravou tvář musel nejeden hrdina a děti jejímu významu dobře porozumí. Zatímco u někoho může obraz, který vidí, povzbudit ducha a srdce, druhého zažene na útěk. Jakou tvář bychom asi uviděli my? Je důležité mít takovou věc na paměti? Máme to chtít? Otázek nad příběhem je dost pro celou rodinu. Nakonec je ale třeba také poznamenat, že ani v této knize nechybí dobrý konec s dalším hotelovým překvapením.

Warren XIII. a šeptající les

napsala Tania Del Rio, ilustroval Will Staehle

vázaná, překlad Barbora Punge Puchalská, 240 stran, 369 Kč