O splněných snech a cestách vesmírem (recenze)

Autor | Aktuality | Neděle 29 ledna 2017 18.45

Každý má svůj sen. Pro Michaela Bronce, autora trilogie Tři kapitáni a majitele nakladatelství Straky na vrbě, to bylo vydání vlastní knihy. Pro koordinátora Arnošta Kodexe, hlavní postavu úvodního dílu série s názvem Mračna nad Arénou a nejmocnějšího muže na Zemi, je to nalezení mytického pokladu – Pravého kovu, o němž dlouhá léta kolují pouhé zvěsti a o jehož existenci mají všichni značné pochybnosti. Sám Arnošt začíná víru v jeho nalezení pomalu ztrácet a hledání odsouvá plný pochybností, zda se snad nehoní za pouhým přeludem. Až do okamžiku, než se mu kousek kovu mihne přímo před nosem společně se slušnou řádkou problémů ohrožujících stabilitu celé planety, pro jejíž ochranu se rozhodne povolat staré kamarády…

tri-kapitani

Autor se netají inspirací ve starých klasických dílech a to nejen subžánru space opera, což je na příběhu znát v nejlepším slova smyslu. Přestože na leckoho mohou působit rušivě častá ohlédnutí postav do minulosti, v příběhu mají místo a plynulé tempo čtivého vesmírného dobrodružství nikterak nezpomalují. Jeho převážnou část tvoří dialogy propletené s akčními scénami, pro popisy je v knize vyhrazen pouze minimální prostor. Radost z objevování a dobrodružství na čtenáře přímo dýchá, stejně jako atmosféra pravého dobrodružného románu, v němž nechybí ani piráti, čest a souboje na život a na smrt. Přes poměrně malý prostor útlého románu jsou jednotlivé postavy nezaměnitelné a nezapomenutelné, ať už jde o sarkastického tajemníka Alberta či piráta Ramiréze, který jako by vypadl z chlapeckých představ o správně drsném, přesto čestném chlapovi – o klišé však přesto mluvit nelze. Sám koordinátor se svými starými „přáteli“ jsou kapitolou sami o sobě.

Vedle příjemného a poutavého příběhu rozhodně stojí za pozornost i samotné zpracování knihy. Obálku vytvořil jeden z nejtalentovanějších českých výtvarníků Tomáš Kučerovský – a jak je u něho zvykem, už jen ona potenciálního čtenáře dokonale vtáhne do jiného světa. Předsádka knihy posetá hvězdami a planetkami je pak přímo okouzlující. V knize – stejně jako v každé správné staromilecké space opeře – nechybí ani povedené vnitřní ilustrace, jež pro vázané vydání nakreslil Jan Pekárek a v brožované verzi Janina Strnadová. Vázané vydání potěší rovněž klasickou látkovou záložkou a esteticky povedenými názvy kapitol, které jsou přesně tak krátké, že se od nich čtenář dovede odtrhnout jen s obtížemi. Přestože jsou ilustrace Janiny Strnadové jako vždy vydařené, v rozhodování mezi brožovaným vydáním a pevnou vazbou v případě Tří kapitánů pevná vazba jasně vítězí.

Mračna nad Arénou jsou skvělým odpočinkovým čtením pro každého, kdo má rád vesmírná dobrodružství, a pro každého, komu se stýská po klasickém žánru space opery. Nesmíme však zapomínat na to, že se jedná o první díl trilogie, který čtenáře do děje pomalu uvádí a svým způsobem skončí dříve, než pořádně začne, přestože za přečtení rozhodně stojí – sám autor / nakladatel se ovšem nechal slyšet, že další díly budou následovat v dohledné době.

Michael Bronec:

Tři kapitáni – Mračna nad Arénou

brožovaná/vázaná, obálka Tomáš Kučerovský, 240/304 stran, 190/240 Kč