Konec Candideho strastiplné pouti… (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 21 června 2018 17.50

Dojít až na konec cesty se může jevit jako malicherný cíl, leckdy jde ale o úkol nadmíru povznášející, zvláště když se jedná o dlouhou a namáhavou pouť. Karlu Jeriemu, jednomu z nejpozoruhodnějších tuzemských komiksových tvůrců, se to podařilo na výbornou. V roce 2013 nám představil úvodní díl chystané trilogie Candide s podtitulem Král Bulharů, svéráznou, moderní adaptaci Voltairovy novely o naivním mladíkovi, na kterého během jeho pestré životní cesty čekají četné nástrahy krutého světa, v němž není nouze o války, spiknutí a zásadní filosofické otázky, nemluvě o osudové lásce. V roce 2015 se objevilo pokračování s podtitulem Velký inkvizitor a konečně letos se po všech stránkách barvitý epos klasického evropského střihu uzavírá v knize Eldorádo. Snad to bude znít až triviálně, avšak v našich podmínkách se jedná o něco, s čím se zase tak často nesetkáváme. Jeriův ambiciózní a přitom vřele přijatý projekt, jejž směle dokončil v průběhu pouhých pěti let, je svého druhu unikátem…

Candide-Eldorado

Jerie stylem sobě vlastním zakončuje Candideho pouť plnou nejen dobrodružství, ale i mnoha popkulturních odkazů určených pozornému čtenáři, jenž nevnímá pouze text v bublinách, ale pečlivě sleduje také kresbu se všemi jejími skrytými zákoutími. Nejsme svědky nudného převyprávění, což by v případě textu vyvěrajícího z tepu doby osmnáctého století bylo poněkud kontraproduktivní, ale modernisticky pojatého sledu událostí. Náš hrdina už přišel o většinu ze svých mladických iluzí, zakusil peklo války, trpkost porážky a ztráty, ba dokonce i bouři revoluce, která se po vítězném tažení stává jen dalším utlačujícím společenským systémem.

Za dalším dobrodružstvím nejprve zamíří do podobně prohnilého Nového světa, aby následně nalezl bájné Eldorádo, které po vrcholném opojení zažívá neméně drastické vystřízlivění. Po dalším násilném odloučení s milovanou Kunigundou musí náš rek za svou láskou zamířit zpět do Evropy, kde se kruh uzavírá. Nevědomost je pro něj zároveň stále tou největší zbraní a vše se nakonec ještě může v dobré obrátit, pokud v sobě najde sílu změnit svět a prokázat, že i pouhé sny mohou být prostředkem k vybudování lepší budoucnosti.

Candide-trilogie

Jerie umně předkládá paralely k původnímu Voltairovu vyprávění i k naší současnosti. A co víc, nebál se jít ještě dál a už tak nadmíru fantastické dobrodružství dokonce zkřížit se space operou. Vzniklo tak cosi, co by snad při letmém převyprávění mohlo působit jako roztříštěná žánrová směs nevalné kvality, naštěstí tomu tak ale není. Jeriemu se podařilo nalézt křehkou hranici, na níž se zručností mistra po celou dobu balancuje. Doslova vším dává potutelně najevo, že největší příběhy už byly dávno vyřčeny a záleží jen na současných autorech, jak je pojmou, aby opět působily podmanivě a inovativně.

Je skvělé, že se Voltairovo osvícenectví dokázalo přenést i do české komiksové scény současnosti. Karel Jerie tím svým kolegům znatelně pozvedl kvalitativní laťku, na což nebude nijak snadné opovědět. Už nyní můžeme mluvit o kandidátovi na český komiks roku, zároveň si je ale také třeba uvědomit, že Eldorádo by nebylo komplexním celkem bez Krále BulharůVelkého inkvizitora. Stejně jako by Karel Jerie nestvořil svůj příběh bez Voltairovy slavné předlohy.

Karel Jerie: Candide 3 – Eldorádo

vázaná, klasická / limitovaná, obálka Karel Jerie, 80 stran, 399 Kč / 999 Kč