Pozoruhodné počiny audiovizuální fantastiky 41 – Wes Craven 2/3
Ačkoliv Wes Craven dokázal svým debutem skutečně šokovat celý anglosaský svět, opravdovou proslulost získal mezi fanoušky audiovizuální fantastiky až stvořením snového zabijáka v pruhovaném tričku – Freddieho Kruegera. Svým počinem přivedl na svět postavu, která směle konkuruje Michaelu Mayersovi režiséra Johna Carpentera a která se stejně jako jiné kultovní postavy k divákům stále vrací v nových a nových zpracováních. Ovšem Wes Craven nestvořil jen tuto legendu. Dříve než se budeme věnovat jeho dalšímu hororovému počinu, který překročil svůj stín a stal se jeho nejúspěšnějším snímkem vůbec, zrekapitulujme si režisérovu tvorbu a další méně známá díla. Wes Craven totiž netvořil jen pro stříbrná plátna, ale stal se i plodným tvůrcem televizním.
Už v samotném roce premiéry slavné Noční můry z Elm Street uvedl Wes Craven i svůj první televizní snímek Invitation to Hell (1984). Jako jeden z mnoha žánrových režisérů se také podílel na seriálu Twilight Zone, v jehož epizodě Shatterday spolupracoval s tehdy ne příliš známým Brucem Willisem. V témže roce se také vrátil ke svému druhému filmovému počinu a natočil pokračování o hladových kanibalech sídlících v horách Kruté oči hor 2 (The Hills Have Eyes Part II, 1984). Srdce fanoušků si ovšem znovu získal o několik let později, kdy uvedl horor Had a duha (The Serpent and the Rainbow, 1988). Jedná se o adaptaci stejnojmenného románu Wada Davise. Příběh, v jehož středu hraje jednu z hlavních rolí i kult voodoo, rozhodně patří mezi to nejlepší, co Wes Craven na stříbrná plátna uvedl.
Specifickou vlastností Wese Cravena, kterou si prozatím uchoval po celou dobu své kariéry, je fakt, že je schopen vytvořit atmosféru s minimem finančních prostředků i zvláštních efektů. Všechny jeho snímky jsou skutečně nízkorozpočtové, a díky výborné režii bodují i přes to u diváků a udržují si tak (byť ne příliš velkou) výdělečnost. Had a duha byl snímek, který předznamenal osmileté období, kdy Wes Craven hledal nové motivy i se vracel ke starým osvědčeným postupům. V tomto období nejenže spolupracoval na hororovém televizním seriálu Kavárna u Noční můry, ale vrátil se k postavě snového zabijáka v Nové noční můře. Ovšem nebyl by to Wes Craven, aby nezkusil hororový žánr pojmout opět jinak. Výsledkem ovšem byla ne moc vřele přijatá romantická komedie Upír v Brooklynu (Vampire in Brooklyn, 1995) v hlavní roli s Eddie Murphym.
Ačkoliv se v tomto roce už blížil čas, který milujícím vampýrům rozhodně bude přát, Eddie Murphy nepostrádal ve své roli šarm a k vidění bylo i mnoho odkazů na drákulovskou klasiku, snímek byl pro diváky příliš nečitelný svou žánrovou roztříštěností. Ovšem jen o rok později uvedl Wes Craven na stříbrná plátna další horor, který se stal celosvětovým hitem a který stvořil novou kultovní postavu – vraha s maskou inspirovanou malbou Edvarda Muncha Výkřik. Vřískot (Scream, 1996) ovšem není jen povedeným hororem. Skrze postavy Wes Craven dokonale odkryl všechna klišé tohoto žánru a podal je s osvěžujícím vtipem a lehkostí.
Ovšem o celé úspěšné řadě, která následovala a zaměstnala Wese Cravena na několik let dopředu podrobněji až příští týden.
Související články:
643 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora