Fantastické seriály: BLACK MIRROR
Svět je už tak podivné místo. A směr, kterým se ubírá, rozhodně není ničím, co by si lidstvo jako takové mohlo dát za rámeček. Podívejte se třeba na současnost. Nejmladší generace se pohybují v odosobnělých sférách sociálních sítí a virtuálního prostoru, ty starší pak v laciném pozlátku televizních estrád, reality show nebo úpěnlivě sledují příběhy známých celebrit, které s životem obyčejného člověka mají pramálo společného. Díky vyspělosti technologií můžeme prožívat množství příběhů, které nejsou našimi vlastními. A co když se to celé jednou zastaví? Ne úplně všechno, ale jen váš život, který je už tak neuvěřitelně propojen s moderními technologiemi, že si bez toho jednoduše neporadíte. Ztratíte přístup k falešné realitě a nezbude vůbec nic. Už dávno jste totiž přišli o možnost fungovat postaru. Z nyní nedostupného pseudoživota vám zbyly je tmavé, chladné a nepřístupné obrazovky elektronických spotřebičů, na kterých se matně odráží vaše tvář – Black Mirror.
Britský projekt stanice BBC Channel 4 je doslova plivnutím do ksichtu současné společnosti. Vychází z aktuálního stavu věcí, který zveličuje cynickou nadsázkou a překládá divákům samostatné příběhy vesměs obyčejných lidí, které žene do extrémů, jež nejsou nemožné. Scenárista a duchovní otec seriálu Charlie Brooker se ve světě médií pohybuje už drahně let a má za sebou tvorbu značného množství seriálů, které mu udělaly dobré jméno a staví ho do pozice jednoho z nejzajímavějších současných britských televizních tvůrců. O své zřejmě nejpozoruhodnější sérii se pro deník The Guardian vyjádřil slovy: Pokud je technologie drogou – a to nesporně je – ptám se, jaké jsou přesně její vedlejší účinky? A právě do této oblasti – mezi rozkoší a potížemi – je umístěno mé drama. A pokud jde o samotný název – černým zrcadlem je to, co najdete na každé zdi, na každém stole, na dlani každé ruky: chladná, lesknoucí se obrazovka televize, monitor, chytrý telefon.
Aktuálně má seriál na kontě dvě série po třech epizodách a jeden vánoční speciál, které se objevily v letech 2011 až 2013. Příslibem do nedaleké budoucnosti je však fakt, že se celý projekt nyní nachází pod křídly amerického Netflixu, který aktuálně pracuje na nových dílech a oznámil první herecké tváře. Očekávání jsou velká.
Není lehké nastínit děj jednotlivých epizod tak, aby nedošlo k odhalení něčeho podstatného, co by mohlo diváky ochudit o zážitek z Brookerovy šokové terapie. První díl Národní hymna (The National Anthem) nás přivádí do vysokých kruhů britské politiky, mediální stoky a světa sociálních sítí, kde se zprávy šíří rychlostí namydleného blesku. Ty zlé ještě rychleji. Začínáme ve chvíli, kdy je unesena členka britské královské rodiny. Únosce však nepožaduje ani peníze, ani celosvětový mír, dokonce ani propuštění politických vězňů. Požaduje něco, co tady ještě nebylo. Chce, aby premiér vystoupil v televizi a v přímém přenosu na všech televizních kanálech udělal… jinak bude následovat poprava. První díl ukazuje neuvěřitelnou moc internetu a médií, stejně jako nepřekonatelnou vzdálenost vysokých politiků od prostých občanů, voličů.
Druhý díl Patnáct milionů meritů (Fifteen Million Merits) je další ranou společnosti rovnou mezi oči. Přináší příběh muže jménem Bing, který je součástkou ztracené společnosti, kde všichni musí denně šlapat do pedálů rotopedů, aby vyráběli energii. Za svou práci získávají bezhotovostní kredity – merity, které mohou směnit za jídlo z automatu, dívání se nebo zablokování vlezlých virtuálních estrád, či si vylepšit svůj počítačový avatar. V přísném režimu a místnostech o pár čtverečních metrech žije celá populace, která z králíkáren budoucnosti nevychází ven. Bing potká dívku Abi, která ho fascinuje svým zpěvem. Cítí, že je to jedna z mála opravdových věcí ve světě, který ho obklopuje. Rozhodne se jí darovat patnáct milionů meritů, které zaručí vystoupení před porotou bizarní talentové soutěže. Jenže bude to vůbec k něčemu? A jak pak dál žít, když jste se zbavili všech poctivě vyšlapaných kreditů?
Závěrečný díl úvodní série Celá tvá minulost (The Entire History of You) představuje společnost, kde všichni žijí s implantátem nazvaným Zrno. Jedná se o technologii, která zaznamenává vše, co vidíte. Nahrané vzpomínky si posléze můžete libovolně přehrávat, třídit je, zvětšovat, různě manipulovat s obrazem i zvukem či všechny záznamy dokonce veřejně promítat na jakýkoliv kompatibilní spotřebič. V obyčejném příběhu se dozvíme, jak tahle technologie funguje v manželském soužití a jaké následky i stavy mysli to zúčastněným přináší. Jako nástin toho, co lze od Černého zrcadla očekávat, to snad stačí. Další díly se pohybují v nastíněných kolejích.
Během sledování seriálu se dostanete na společnou vlnu sdílenou s tvůrci a počáteční nadšení z trefného úderu hřebíčku na hlavičku lehce ustoupí. O to víc si ovšem budete vychutnávat veškeré detaily předkládaného světa a vžívat se do pocitů a situací jednotlivých postav. Black Mirror je seriál, který si hraje s budoucností technologií, u nichž se soustředí především na jejich stinné stránky. Atmosféru příběhů lze bez ostychu přirovnat k orwellovskému bezútěšnému mrazení. Lidský život se stává soustavou jedniček a nul vloženou do nekonečného virtuálního světa, jenž bere skoro vše, ale nazpátek toho moc nedává. Největší devizou je pocit, že nastíněné obskurní situace nevypadají zase tak nereálně, přijměte tedy pozvání do citu prostého cirkusu blízké budoucnosti, kde se návykové látky implantují datovým tokem přímo do vašeho osobního čipu…
Black Mirror
drama / komedie / sci-fi
Velká Británie, 7 x 42 až 62 min
režie Otto Bathurst, Euros Lyn, Brian Welsh, Owen Harris, Carl Tibbetts, Bryn Higgins
scénář Charlie Broker a Jesse Armstrong
Související odkazy:
Fantastické seriály: MR. ROBOT
Fantastické seriály: PENNY DREADFUL
Fantastické seriály: BLUNT TALK
Fantastické seriály: AMERICAN HORROR STORY
Fantastické seriály: AGENTS OF S.H.I.E.L.D.
Fantastické seriály: THE WALKING DEAD
Fantastické seriály: THE EXPANSE
Fantastické seriály: LIMITLESS
Fantastické seriály: AGENTKA CARTEROVÁ
Fantastické seriály: MĚSTEČKO PINES
Fantastické seriály: THE WHISPERS
Fantastické seriály: DAREDEVIL
♦
2 033 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora
„Díky vyspělosti technologií můžeme prožívat množství příběhů, které nejsou našimi vlastními.“
To už tu máme pár století, prodává se to pod názvem „kniha“. 🙂
Tohle vypadá zajímavě.