Fantastické seriály: VIOLET EVERGARDEN

Autor | Aktuality | Pondělí 13 května 2019 21.40

Violet Evergarden je anime série z produkce Kjóto Animation podle stejnojmenné předlohy Kany Akacukiové. Děj se odehrává ve smyšleném světě podobném Evropě na počátku 20. století. Vypráví příběh o Violet, mladé osiřelé dívce, která strávila několik let ve válce jako odosobněný „vraždící nástroj“. Poté, co ztratí v poslední bitvě obě ruce a nahradí je mechanické protézy, se chce vrátit do boje. Jenže válka skončila. Violet se ujímá Hodgin, veterán a přítel hrdinčina původního majitele Gilberta, v jehož firmě na doručování pošty se dívka začne trénovat na Vzpomínkovou panenku (Auto Memory Doll). Jedná se o „písařky“, které tvoří osobní dopisy (zpravidla adresované blízkým) dle požadavků klientů…

violet-evergarden

Pro Violet byly rozkazy a bitevní pole vším, co znala. Její mechanické ruce manifestují to, jak se vnímá – jako nástroj. Tato myšlenka nekončí pouze u protéz. Violetino nitro i myšlení bylo zlomeno také. V úvodních dílech není vůbec schopná dělat nic, pokud jí to někdo nedá rozkazem. Věří, že je nástroj, protože jí to bylo opakovaně předkládáno po celý život. Ztráta jejího důstojníka je pro ni synonymem pro ztrátu smyslu života. Poslední Gilbertův rozkaz („musíš žít svobodně“) je o to horší, neboť vůbec nepochopí, co tím myslel. Touto premisou vás seriál provede napříč třinácti díly. Adaptovat se na civilní život a najít význam, co znamená být lidskou bytostí, není snadné. Díky protézám je sice schopná ovládat psací stroj na vysoké úrovni, obsahově však její dopisy nevyhovují zákazníkům ani trochu.

Už od prvních minut pochopíte nadšení za oceánem, které provázelo vydání seriálu na Netflixu. Náklady na tohle dílo musely být obrovské! Violet Evergarden má naprosto úchvatnou audiovizuální stránku, úroveň detailů zdaleka převyšuje, na co jsou diváci televizních anime zvyklí. Scenérie krajin, vodní efekty, sluncem zalitá města a pole, noční nebe, pohyb postav, zdobené šaty – výsledek se dá srovnat s filmovou produkcí. Režii nechybí cit pro detail a předvádí ho v čiré podobě. Jsou zde momenty, kdy by postavy rády něco řekly, ale z nějakého důvodu se jim nedostává slov. Stačí však chytrý záběr na jejich ruce (nebo jiný detail), který divákovi prozradí vše podstatné. Je to obrazový zážitek, a i kdyby vás vůbec nezajímal obsah, doporučil bych seriál jen kvůli tomu. To jsem se ještě nezmínil o povedeném soundtracku, stejně atmosférickém jako obraz. Dostal ho na starost Američan Evan Call.

Příběh se pouští do překvapivě hlubokých témat a pokládá těžké životní otázky. Vidět něco takového v animovaném seriálu je velmi uspokojující. Sžít se s hrdinkou jde navíc snadno, protože autoři nápaditě poodkrývají její minulost i srdce. Chováním jde místy za hranu uvěřitelnosti. Její charakter však lze chápat jako metaforu na posttrauma vojáků, kteří se vrací z války a nejsou schopni normální existence. Toto pojetí je v pořádku a splňuje účely příběhu. Violet Evergarden je anime zaměřené na nitro postav a je tu hodně sentimentu. Akce si naopak užijeme málo (většina je ve vzpomínkách z války) a fantaskní prvky jsou omezeny na smyšlený svět (kde běhá malá holka po bitevním poli) a mechanické protézy. Velký díl na kvalitě nemá ani tak originalita, jako spíš struktura vyprávění.

violet-evergarden-2

Violet Evergarden je epizodní seriál. Obdobné žánrovky mají zpravidla kontinuální stavbu a napříč dějem budují podhoubí pro emoční katarzi, která má chytit diváka za srdce. Zde je přístup odlišný. Jednotlivé epizody jsou obvykle o cizích postavách (většinou jde o klienty, pro něž hrdinka něco píše). Z počátku tak může působit zvláštně, že se dozvíme víc o okolí, než o Violet. Seriálu se však daří nastavit tón, budování zápletky a emocionální vyústění v každém jednotlivém díle. K proměně dívčiny osobnosti dochází skrze tyto menší příběhy. Violet pomáhá psaním řešit problémy ostatních a ti ji svým chováním ukazují chybějící části jí samé. Každá zkušenost učí nejen ji, ale také pomáhá divákovi pochopit, jaký problém v sobě zrovna řeší. Ať už je to sebereflexe, vina, vnitřní přijetí ztráty, nebo pochopení, co znamená pravý význam slova láska.

Vyprávění dokáže skloubit traumata války, bolestivé osudy i romanticky lyrický příběh, aniž by scénář působil křečovitě nebo přehnaně pateticky. Chvíle, kdy se Violet podaří napsat první dopis se správnými slovy, kdy se rozpadne její deziluze o sobě samé a když pochopí, co ve válce způsobila, patří k opravdu silným. Celkově má série vzestupnou tendenci. Největší výtku si zaslouží dvě epizody, které poněkud nepochopitelně obrátí od civilního příběhu do dramatických bojů. Ačkoli dovysvětlí některé události, změna tónu ruší nastavenou atmosféru. Ruku na srdce, ta okatá holka vám nepřiroste k srdci ani tak pro svou backstory, jako spíš pro kroky, které jí pomáhají růst do nové osobnosti. V takhle citlivě laděném příběhu to považuji za velikou chybu. Konec toto scénáristické klopýtnutí naštěstí vynahrazuje.

Dá se namítnout, že celé to blyštivé pozlátko kryje plytkost a nadměrná melancholie a sentiment je na škodu. Občas se na pilu tlačí hodně a člověk má dojem, že ho autoři manipulují, aby se cítil tak či onak. Vyčítat však sérii, že je moc citlivá, by bylo stejné jako odsuzovat horor, že je moc strašidelný. V rámci žánru jde o přijatelnou cestu. Téma lásky je podstatné a jednotlivé motivy jsou odvyprávěny vkusně. Violet Evergarden není příběh o děvčeti, které se snaží pochopit poslední rozkaz. Je to příběh o tom, co děláme po prožití ztráty. Co děláme, když učiníme chybu a náš život se kompletně obrátí vzhůru nohama. Je o smyslu života a o vztahu k sobě a druhým. Hledáte-li seriál s kvalitním scénářem, který umí brnkat na emotivní strunu, neváhejte. Dobrodružství Vzpomínkové panenky vám ho přinese na stříbrném podnose, pohladí nádhernou hudbou a potěší animací.

Violet Evergarden

Japonsko, 2018, 13×24 min

režie Taiči Išidate